Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta Modułowa -> Trakcja elektryczna w sTTandarcie Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: Wto 15:48, 03 Sty 2006
Jerzyr
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łapy





To w przypadku szlaku z trakcją elektryczną, może być zabronione. Proste?
Strona północna ma być północną, a nie południową
Przecież jeżeli norma zezwala na wiele ustępstw, to czy wtedy jest normą?czy zbiorem (nierzadko) sprzecznych treści?
Może nie jestem w temacie, ale czy w przypadku zamienienia pn z pd gniazda magistrali elektrycznej nie znajdą się po drugiej stronie modułu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 15:50, 03 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Jerzyr napisał:
Co stoi na przeszkodzie aby obie szyny miały zasilanie? Wszak to na loku jest przełącznik z jakiego żródła ma być pobierany prąd (co się stanie jak na zelektryfikowanej linii zachcemy przejechać się spalinówką?).

Twoje drugie pytanie jest odpowiedzią na pierwsze... nie można podłączyć drugiego bieguna do obu szyn naraz, bo wtedy nie bedzie mogło jeździć po tym szlaku nic, co nie jest elektrowozem.
Jerzyr napisał:
Natomiast niczego nie trzeba dodawać do magistrali elektrycznej, wystarczy np. połączenie przewodów trakcyjnych z np. północną szyną. I nie ważne jaka będzie biegunowość. Jeżeli lok będzie ustawiony na pobór prądu z przewodu i południowej szyny, to niezależnie od tego czy na przewodzie jezdnym będziemy mieli "+", czy "-" wszystko zadziała. Tak mam obecnie na mojej makiecie.

To, co piszesz jest prawdą tylko dla układu "linearnego" makiety - otwartego węża lub kółka. W przypadku układów "trójkąt" lub "pętla" wszystko bierze w łeb. Po objechaniu takiego układu lok jest obrócony o 180' i przestaje być zasilany z właściwej szyny. Dodatkowo w miejscu, gdzie następuje zamiana strony z północnej na południową następowałoby permanentne zwarcie na sieci! Zwarcie na sieci zaistniałoby również w sytuacji, gdy jeden moduł na szlaku byłby obrócony o 180'. Rozrysuj sobie takie układy na kartce i przeanalizuj występujace tam problemy.

Pomijam fakt, że samo łączenie na sztywno sieci z jedną szyną pozbawia jedynej korzysci, jaka ewentualnie płynie z oddzielnego zasilania loków elektrycznych i np. spalinowych - a mianowicie możliwości niezleżnego sterowania dwoma lokami na jednym odcinku toru. Jeśli z tej możliwości świadomie rezygnujemy, to wtedy całe zasilanie elektrowozów z sieci jest tylko niepotrzebnym komplikowaniem sobie życia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 15:57, 03 Sty 2006
oelka
Moderator

 
Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 365
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-MDM





T_Domagalski napisał:
Jedno jest natomiast prawie pewne i przy tym będe sie upierał, bo rzutuje na całośc sTTandardu. Analizując specyficzne cechy naszego systemu modułowego, doszedłem do wniosku, że trakcja elektryczna powinna być jednak tylko atrapą, a nie źródłem zasilania.Powód jest prosty - do zasilenia z sieci potrzebne jest "wpuszczenie" drugiego bieguna do jednej z szyn. Można by ustalić, ze jest to np. zawsze szyna północna, ale wykluczy to w przyszłości wszelkie układy typu "pętla" lub "trójkąt".

Podejrzewam, ze tych petli i trojkatow bedzie bardzo malo, poniewaz nie budujemy linii tramwajowych, tylko kolejowe. A zreszta na doprowadzeniu zasilania i tak moim zdaniem powinien znalezc sie odlacznik, co pozwala by siec mogla byc w zaleznosci od potrzeb zasilana lub nie. Wowczas i wilk syty i owca cala Very Happy
Cytat:
Ponadto zasilanie z sieci wymagałoby umieszczenia w magistrali elektrycznej modułów jeszcze jednej linii, zasilającej przewód trakcyjny, gdyż na samej sieci powstawałyby za duże spadki napięcia.
Podsumowując - za dużo problemów, a za mało korzyści.

A po co jeszcze jedna linia? Zasilanie sieci z powodzeniem zapewni linia zasilajaca jedna z szyn, chocby tej wspomnianej polnocnej. Nie sadze, by bylo to przyczyna jakiego kolwiek spadku napiecia, zwlaszcza, ze przekroj przewodow jezdnych jest duzo mniejszy niz szyn.
Jezeli natomiast cos bym zrobil obowiazkowo na doprowadzeniu zasilania do sieci, to wylacznik pozwalajacy na odlaczenie napiecia. U mnie bez problemu mozna odlaczyc kazdy punkt zasilajacy. Jedyne co mi wlasnie jeszcze przyszlo do glowy to aby wprowadzic sekcjonowanie sieci dla kazdego modulu. Wowczas siec byla by sekcjonowana tak samo jak tory.

Cytat:
Wysokośc zawieszenia i umiejscowienie poprzeczne sieci należy zaczerpnąć z NEM.

Zgadzam sie. I zgodnie z NEM 201 i 202 wysokosc zawieszenia drutu jezdnego nad glowka szyny, na styku modulow powinna byc zblizona do 50mm, z pozostawieniem tolerancji +/-2mm.
Cytat:
Do własnego opracowania pozostaje ustalenie:
- położenie (i konstrukcja) słupa krańcowego

Moim zdaniem powinna byc zblizona do konstrukcji dostepnych w handlu, (o ile nie sa tak elastyczne jak te oferowane przez Kaczynskiego). Co pozwoli na dolaczenie kazdego rodzaju sieci. Slup mozna jeszcze ewnetulanie usztywnic odciagami z dwoch stron, ale sadze, ze nie bedzie to konieczne. Mozna by tylko zaizolowac ramiona wysiegnika. Aby odciac od siebie pod wzgledem elektrycznym przesla sieci i nie montowac zbyt czesto izolatorow na samej sieci.
Cytat:
- konstrukcja zaczepu, umożliwiającego spięcie przewodów trakcji w sposób pozwalający na płynny przejazd ślizgacza,

A tu bym pozostawil wolna reke, jedynie tylko wymagajac by konstrukcja nie przeszkadzala w przejsciu slizgacza. Jezeli wiadomo, jak wyglada konstrukcja wysiegnika, to kazdy bedzie sie mogl dopasowac.
Cytat:
- inne drobiazgi, jak siła naciągu, itp., w których tkwi przysłowiowy diabeł.... Wink

Nie spodziewam sie, by ktos przykladal sile liczona w kN do sieci w wielkosci TT Smile Ale w razie czego mozna wyliczyc sile, jaka jest niezbedna, aby nie polamac slupow i aby przewod jezdny mial odpowiednie naprezenie. Majac gotowy kawalek sieci jest to rzecz dla mnie wykonalna.
I caly czas jestem zdania, ze nalezy jak najmniej narzucac i jak najwiecej dac wolnej reki modelarzom. W koncu inwencja tworcza jest podstawa modelarstwa. Stad tez wiekszosc tego o czym tu piszemy powinna wystepowac w miare mozliowsci w formie zalecen.
Chyba bede musial poswiecic jakas chwile i opracowac jakas konkrtetna propozycje unormownia na podstawie tej dyskusji. Przynajmniej w takim zakresie, w jakim w tej chwili jest to mozliwe.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 16:29, 03 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





oelka napisał:
...caly czas jestem zdania, ze nalezy jak najmniej narzucac i jak najwiecej dac wolnej reki modelarzom.

Tworzenie standardów modelarskich służy temu byśmy mogli się wspólnie bawić, a nie po to, by wszyscy mieli identyczne mundurki i jednakowe czerwone krawaty (albo w czerwono-białe paski).
Stąd: co musi być jednakowo, to znajdzie się w sTTandardzie, a co nie musi, może być jedynie wskazane/zalecone,
prawda Tadziu ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 17:57, 03 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





oelka napisał:
Podejrzewam, ze tych petli i trojkatow bedzie bardzo malo...

Ja bym tego nie zakładał. W rzeczywistości jest mnóstwo węzłów kolejowych, łącznic, itp. zbudowanych na planie trójkąta. Według mnie wcześniej lub później taki trójkątny węzeł kolejowy w sTTandardzie powstanie, gdyż jest to bardzo ciekawy temat na makietę. Dlatego sieć elektryczna powinna przewidywać tez i takie przypadki.
oelka napisał:
A po co jeszcze jedna linia? Zasilanie sieci z powodzeniem zapewni linia zasilajaca jedna z szyn, chocby tej wspomnianej polnocnej. [...] Jezeli natomiast cos bym zrobil obowiazkowo na doprowadzeniu zasilania do sieci, to wylacznik pozwalajacy na odlaczenie napiecia.

Jak pisałem wczesniej - nie widzę sensu zasilania loków za pośrednictwem sieci tym samym napięciem, które jest w szynach. Wygodniej jest po prostu przełączyć te lokomotywy na pobór z szyn - zapewni to lepszy kontakt. Co innego, gdyby w sieci pojawiło sie dodatkowe, drugie napięcie zasilające... ale to już może być zbyt skomplikowane.
oelka napisał:
Jedyne co mi wlasnie jeszcze przyszlo do glowy to aby wprowadzic sekcjonowanie sieci dla kazdego modulu. Wowczas siec bylaby sekcjonowana tak samo jak tory.

Trafne spostrzeżenie. Podejrzewam jednak, ze bedzie to ździebko trudne, gdyż większośc fabrycznych słupów ma metalowe wysięgniki.
Cytat:
Moim zdaniem powinna byc zblizona do konstrukcji dostepnych w handlu, (o ile nie sa tak elastyczne jak te oferowane przez Kaczynskiego). Co pozwoli na dolaczenie kazdego rodzaju sieci. Slup mozna jeszcze ewnetulanie usztywnic odciagami z dwoch stron, ale sadze, ze nie bedzie to konieczne.

Zgadzam się również.
Cytat:
tu bym pozostawil wolna reke, jedynie tylko wymagajac by konstrukcja nie przeszkadzala w przejsciu slizgacza. Jezeli wiadomo, jak wyglada konstrukcja wysiegnika, to kazdy bedzie sie mogl dopasowac.

Ja bym opisał wymagania nieco dokładniej, zeby nie powstały jakieś patenty z Księżyca. Np. pokazał kilka przykładowych rozwiązań. Wszak będzie to najbardziej newralgiczny punkt sieci - miejsce połączenia dwóch odcinków sieci budowanych przez róznych modelarzy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 18:13, 03 Sty 2006
Jerzyr
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łapy





T_Domagalski napisał:

Twoje drugie pytanie jest odpowiedzią na pierwsze... nie można podłączyć drugiego bieguna do obu szyn naraz, bo wtedy nie bedzie mogło jeździć po tym szlaku nic, co nie jest elektrowozem.


W którym miejscu napisałem o pdłączeniu drugiego bieguna do obu szyn? Codziło mi by np. do pn szyny i przewodu jezdnego podłączyć np. "+", a do pd "-". tak więc każda szyna jest podłączona do jednego bieguna i nie powoduje to żadnych problemów.

T_Domagalski napisał:

To, co piszesz jest prawdą tylko dla układu "linearnego" makiety - otwartego węża lub kółka. W przypadku układów "trójkąt" lub "pętla" wszystko bierze w łeb.


Czy w przypadku np. pętli północna szyna nie staje się południową? Odpowiedz jest oczywista. Jest to problem dla układu niezależnie z trakcją elektryczną, czy bez.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Wto 21:42, 03 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Jerzyr napisał:
W którym miejscu napisałem o pdłączeniu drugiego bieguna do obu szyn? Codziło mi by np. do pn szyny i przewodu jezdnego podłączyć np. "+", a do pd "-". tak więc każda szyna jest podłączona do jednego bieguna i nie powoduje to żadnych problemów.

Wybacz, widocznie opatrznie zrozumiałem Twoje pytanie - "Co stoi na przeszkodzie aby obie szyny miały zasilanie?". W kontekście innych wypowiedzi zrozumiałem, ze chcesz podłączyć drugi biegun do obu szyn, tworząc w ten sposób system trzyszynowy, odporny na problemy pętli i trójkąta.
Jerzyr napisał:
Czy w przypadku np. pętli północna szyna nie staje się południową? Odpowiedz jest oczywista. Jest to problem dla układu niezależnie z trakcją elektryczną, czy bez.

Dokładnie. Tylko w przypadku "zwykłego" loka, zasilanego tylko z szyn, wystarczy odpowiednie ustawienie polaryzacji odcinka po przejechaniu tej pętli i wszystko gra.
Natomiast w przypadku elektrowozu sprawa jest bardziej skomplikowana. Lokomotywa, która na początku była zasilana z trakcji oraz szyny PN po obleceniu pętli czerpie zasilanie z trakcji oraz szyny PŁD a nie PN i zwykła zmiana polaryzacji juz nie wystarczy. Ponowne oblecenie pętli znowu zamienia szyny, z których czerpane jest zasilanie. Tak więc wpuszczając na dany odcinek toru elektrowóz musisz dokładnie wiedzieć, ile razy ten konkretny elektrowóz przejechał pętlę (parzystą czy nieparzystą ilośc razy) i w zależności od tego ustawiać dodatkowo przełącznikami, z której szyny napięcie ma się pojawić na przewodzie trakcyjnym. O dużej stacji, gdzie może się zjechac kilka lokomotyw naraz wolę nie mysleć - przeczuwam tu lekki horror.... Shocked
Według mnie najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest... zaniechanie zasilania elektrowozów za pośrednictwem sieci.
Ale jeśli fakt zasilania lokomotyw z sieci sprawia Wam aż tak dużą satysfakcję, to możemy wspólnie coś opracować w guście tych przełączników...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:03, 03 Sty 2006
Jerzyr
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łapy





Zakładając "+" na szynie PN (z prawej strony loka). Również mamy "+" na przewodzie trakcyjnym, i "-" na szynie PD. Prawda? Przy powrotnym kursie przy zmianie polaryzacj mamy dalej "+" po prawej stronie loka i "-" na przewodzie. I to jest problem! Jednak gdyby zastosować zmianę polaryzacji przy stałym biegunie na przewodzie było by to wyjściem z sytuacji. Czyli mamy "+" i "-" na torach (ze zmianą polaryzacji) i "+" (bez możliwości zmiany polaryzacji) na przewodzie. I chyba jest to rozwiązanie najbardziej pasujące do tego problemu. Jedyny szkopuł to w wygospodarowaniu wolnej żyły w magistrali elektrycznej. I tu pozostaje problem do rozwiązania który należy przedyskutować. Wg. mojej oceny do tego można wykorzystać pin 11.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Trakcja elektryczna w sTTandarcie
PostWysłany: Śro 0:47, 04 Sty 2006
oelka
Moderator

 
Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 365
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-MDM





T_Domagalski napisał:
Ja bym tego nie zakładał. W rzeczywistości jest mnóstwo węzłów kolejowych, łącznic, itp. zbudowanych na planie trójkąta. Według mnie wcześniej lub później taki trójkątny węzeł kolejowy w sTTandardzie powstanie, gdyż jest to bardzo ciekawy temat na makietę. Dlatego sieć elektryczna powinna przewidywać tez i takie przypadki.

Dlatego napisalem cos o odlacznikach. Zawsze siec mozna wylaczyc. Zreszta moze sie trafic ktos, kto siec zbudowal jako atrape. Ja nie widze powodu, aby z tego tytulu nie dac wlaczyc sie mu do zabawy. Wowczas tez odlaczniki moga byc przydatne. Ale kiedy to tylko bedzie mozliwe to wole miec pojazdy elektryczne ciagnace prad z sieci.
Cytat:
Jak pisałem wczesniej - nie widzę sensu zasilania loków za pośrednictwem sieci tym samym napięciem, które jest w szynach. Wygodniej jest po prostu przełączyć te lokomotywy na pobór z szyn - zapewni to lepszy kontakt.
Siec jak jest dobrze konserwowana i zbudowana zapewnia tak samo dobry pobor pradu, jak i tory. A teoretycznie nawet ten pobor powinien byc lepszy - mniej stratny. W koncu nie na darmo w odbierakach pradu zamiast trolejow stosuje sie slizgacze...
Cytat:
Co innego, gdyby w sieci pojawiło sie dodatkowe, drugie napięcie zasilające... ale to już może być zbyt skomplikowane.

Myslisz o systemie a'la Trix-Express? (dla nieznajacych sprawy przypomne, ze w latach 60. Trix produkowal modele na prad staly zasilane w ukladzie trojszynowym, gdzie jedna szyna byla jednym biegunem, a drugi biegun byl w dwoch szynach drugiej szynie jezdnej i srodkowej. Jeden pojazd pobieral prad z obu szyn jezdnych a drigi z jednej skrajnej i srodkowej) Ciekawe to by bylo, ale czy az tak niezbedne jest wpychanie na jeden odstep dwoch pojazdow trakcyjnych, szczegolnie w epoce sterowania cyfrowego? Choc fakt, ze przy wykorzystaniu sieci duzo tansze niz dekodery i cala niezbedna infrastruktura, o kosztach ktorej nawet myslec nie chce... Taki system mozna zastosowac przy zasilaniu analogowym na torach stacyjnych, czy w elektorowozowni.
Cytat:
oelka napisał:
Jedyne co mi wlasnie jeszcze przyszlo do glowy to aby wprowadzic sekcjonowanie sieci dla kazdego modulu. Wowczas siec bylaby sekcjonowana tak samo jak tory.
Trafne spostrzeżenie. Podejrzewam jednak, ze bedzie to ździebko trudne, gdyż większośc fabrycznych słupów ma metalowe wysięgniki.
Zaizolowanie fragmentu wysiegnika nie jest moim zdaniem specjanie trudne, tak samo jak zalozenie izolacji na jaki kolwiek metalowy element.
Cytat:
Ja bym opisał wymagania nieco dokładniej, zeby nie powstały jakieś patenty z Księżyca. Np. pokazał kilka przykładowych rozwiązań. Wszak będzie to najbardziej newralgiczny punkt sieci - miejsce połączenia dwóch odcinków sieci budowanych przez róznych modelarzy.

Zobaczymy za kilka dni, co uda mi sie wymyslec na ten temat. Sprobuje naszkicowac cos na ten temat. Musze tez zobaczyc jakie konstrukcje maja najbardziej znani producenci, czyli Sommerfeldt i Viessmann.

Ciekawe, czy kiedys trafi sie ktos, kto bedzie chcial unormowac zasilanie z trzeciej szyny. Tego jeszcze nawet w NEM nie da sie znalezc. Wink

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 11:08, 04 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Jerzyr napisał:
Jednak gdyby zastosować zmianę polaryzacji przy stałym biegunie na przewodzie było by to wyjściem z sytuacji. Czyli mamy "+" i "-" na torach (ze zmianą polaryzacji) i "+" (bez możliwości zmiany polaryzacji) na przewodzie. I chyba jest to rozwiązanie najbardziej pasujące do tego problemu. Jedyny szkopuł to w wygospodarowaniu wolnej żyły w magistrali elektrycznej.

Tak, to prawda. Tak zasilona lokomotywa objedzie pętlę bez problemów. I możliwe, że nawet nie trzebaby angażowac w to dodatkowej linii w magistrali, gdyż wystarczyłby mostek prostowniczy, który zawsze poda "+" na sieć.

Jest tylko jedno małe "ale" - podanie na sztywno bieguna "+" na sieć pozwoli lokomotywie jedynie na jazdę w jedną stronę, np. zawsze tylko w stronę kabiny nr 1. Jazda w stronę przeciwną (czyli kabiny nr 2) wymagałaby zmiany polaryzacji w szynach i jednoczesnego podania na sieć na sztywno bieguna "-".
Tak więc dalej nie jest to rozwiązanie idealne, bo wciąż wymaga znajomosci kierunku ustawienia loka na szynach, ale już chyba nieco wygodniejsze w realizacji.
oelka napisał:
Myslisz o systemie a'la Trix-Express?

Taaak. Taki system był tez promowany przez BTTB - jedna szyna wspólna, jeden biegun (dla pojazdów trakcyjnych) w sieci, drugi (dla pojazdów tradycyjnych) - w drugiej szynie. Ale wobec problemów, analizowanych wraz z Jerzyr'em, nie wydaje mi się, aby miał on szanse zaistnienia. A szkoda, bo na pewno dawałoby to większe możliwości prowadzenia manewrów lub choćby możliwośc wysłania pociągu ratunkowego na szlak do wykolejonego składu elektrycznego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 17:18, 04 Sty 2006
Jerzyr
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łapy





Czyli najprostrzym rozwiązaniem jest by sttandard nie przewidywał pętli na trasach jednotorowych. Czy ktos ma w planach bądz w naturze segment z pętlą?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 23:38, 04 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Jerzyr napisał:
Czyli najprostszym rozwiązaniem jest by sttandard nie przewidywał pętli na trasach jednotorowych.

No, nie! sTTandard stałby się wtedy chyba jedyną normą na świecie zabraniającą tak przydatnej rzeczy: Very Happy
[link widoczny dla zalogowanych]
Znacznie łatwiej jest przewidzieć, że sieć ma być tylko atrapą, ale to już się powtarzam... Rolling Eyes

A tak przy okazji - czy ktos z Was myślał, co zrobić z siecią trakcyjną w przypadku takich czysto serwisowych fragmentów makiet? Mam tu na myśli inne praktyczne rozwiązania, jak np. szuflady do formowania składów, zanim wyruszą w trasę. Przecież "druty" wiszące nad torami, gdzie się zdejmuje i stawia wagony będa poprostu przeszkadzać w tej czynności i dodatkowo będą narażone na uszkodzenie rękami. Jakaś podnoszona ramka?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 0:21, 05 Sty 2006
Jerzyr
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łapy





Czyli mamy do wyboru:
-robić makietę w innej epoce - nie mieć z tego maksymalnej satysfakcji
-zrezygnować z elementów specjalnych jak np. pętla - tu już przedmówca rozjechał ten pomysł
-zastosować zasilanie szynowe, a przewody budować jako atrapę - zastanowić się jak to ma się do wierności i szczegółów na makiecie (osobiście lubię popatrzeć jak na makiecie czasami zaiskrzy na przewodzie Laughing )
-szukać nowych pomysłów - to jest chyba najlepsze rozwiązanie

Mi osobiście najbardziej pasowałby wariant piąty: na krańcach trasy umiejscowić stacyjkę rozrządową (właściwe określenie?), na torach której umiejscowiamy rozprzęgacze i dobrze bawiąc się przy tym przesylamy loka na drugi koniec składu i... wyruszamy w drogę powrotną Niekoniecznie tym składem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 12:09, 05 Sty 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Obie strony wyczerpały już, jak sądzę, swoje argumenty za i przeciw. Wink
Można więc teraz przejśc do wypracowania kompromisu. ja proponuje nastepujace rozwiązanie:

1- Sieć trakcyjna na modułach powinna mieć możliwośc zasilania elektrowozów poprzez tą sieć.

2- Każdy moduł powinien mieć możliwość wyboru źródła zasilania sieci pomiędzy szyną PN, PŁD oraz brakiem zasilania. Wyboru źródła będzie się dokonywać jednorazowo, po zmontowaniu makiety i określeniu możliwych przebiegów lokomotyw elektrycznych.

3- W zwiazku z tym, ze trakcja może przenosić zasilanie z szyn, konieczne jest, aby była ona tak samo podzielona na sekcje jak szyny z których czerpie napięcie. W przeciwnym razie mogłyby potworzyć się "lewe" połączenia pomiędzy sekcjami i możliwość powstania zwarć.

4- Wszystkie elektrowozy na makiecie muszą być ustawione tą samą stroną względem szyn PN i PLD, aby były zasilane z tej samej wspólnej szyny.

5- Jeśli na makiecie złożonej z modułów będą występować układy typu pętla lub trójkąt, konieczne jest odgórne ustalenie, które przebiegi dla elektrowozów będą zabronione, aby nie doszło do obrócenia elektrowozu o 180' (a zatem utraty zasilania z szyny przyjętej za wspólną). W szczególności:
a) obowiązywałby zakaz wjazdu na petlę,
b) ruch po trójkącie mógłby odbywać się tylko po dwóch wybranych jego ramionach.

6- Jeśli mimo wszystko, ze względu na układ zestawionej makiety, nie da się uniknąć konieczności przejazdu pojazdów zasilanych z sieci po układach typu pętla lub trójkąt, wówczas cała sieć powinna zostać wyłączona, a pojazdy przestawione w tryb zasilania z szyn. W tym momencie zastreżenia w pkt. 4 i 5 przestają obowiązywać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 14:07, 05 Sty 2006
oelka
Moderator

 
Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 365
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-MDM





T_Domagalski napisał:
Obie strony wyczerpały już, jak sądzę, swoje argumenty za i przeciw. Wink
Można więc teraz przejśc do wypracowania kompromisu. ja proponuje nastepujace rozwiązanie: (...)

Zasadniczo doszedlem do tych samych wnioskow, ktore powinny sie znalezc w przyszlym zapisie normy, obok niezbednych szczegolow technicznych.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Trakcja elektryczna w sTTandarcie
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta Modułowa
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 2 z 3  
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin