Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor -> Opinie użytkowników o BR 52 - dyskusja Idź do strony 1, 2, 3  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Opinie użytkowników o BR 52 - dyskusja
PostWysłany: Nie 4:07, 08 Sty 2006
Charakterek
Moderator

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Temat założony w celu dyskusji o tym modelu. Proszę wpisywać tu swoje opinie, uwagi, sugestie. Odnośnik do tego tematu znajduje się na stronie [link widoczny dla zalogowanych] w tekscie o teście lokomotywy BR 52.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 11:07, 09 Sty 2006
wski
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: SKM Gdynia





Witam! wybieg w moim BR52 rzędu 30 centymetrów, o czym już pisałem, uzyskałem po dodatkowym "abra- kadabra". Mój model kupiony był już używany w komisie w Berlinie, ale nawet po dobrym czyszczeniu wybieg wynosił max 10-12 cm. Przy jego powolnej jeździe to i tak nieźle.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BR 52 - pytanie
PostWysłany: Wto 10:49, 17 Sty 2006
michuchu
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz





Witam wszystkich na tym forum.
Na stronie TT-Clubu przeczytałem opis modelu BR52 i wyczytałem coś co mnie zaciekawiło.

Mianowicie, w sekcji 'Napęd', cytuję: "Koło zamachowe powoduje niesamowicie płynną jazdę i spory tzw. "wybieg" wynoszący przy zaniku napięcia maksymalnego około 30 cm. O co tu chodzi? Pamiętacie jak zachowywały się lokomotywki BTTB/Zeuke, gdy nagle zabrakło im napięcia w torach przy prędkości maksymalnej? Stawały natychmiast w miejscu. A skład najczęściej jechał dalej. W nowoczesnych lokomotywach Tillig poprzez zastosowanie kół zamachowych uniknął takiej porażki, lokomotywka siłą beswładności koła zamachowego jedzie dalej najczęściej 30 - 60 cm. Także chwilowe zaniki napięcia w torach nie są takim lokomotywkom straszne, pokonują to elastycznie i z wielką gracją."

Myślę, że takie zachowanie modelu ma również wadę. Ja na swojej makiecie przed semaforami mam ok 30 cm odcinki odizolowane. Jadący pociąg wjeżdża na taki odcinek i automatycznie zatrzymuje się przed semaforem. W przypadku tego modelu i zjawiska "wybiegu" lokomotywa nie zatrzyma się przed semaforem, przejedzie przez odizolowany odcinek i potem pojedzie dalej. Myślę, że takie sterowanie makietą jest dość popularne i często stosowane i model ten nie może po takiej makiecie jeździć.
Jeśli moje spostrzeżenie jest błędne to proszę o sprostowanie.
Pozdrawiam,
Michał


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 11:12, 17 Sty 2006
Charakterek
Moderator

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Michał masz 100% racji. Żaden model Tilliga ci się tam nie zatrzyma. Poza tym też, że 52 nie pojedzie Ci po promieniach 286 mm ale to inna sprawa. 101 ma wybieg ok 50 cm. A jeśli chcesz by lokomotywy stawały przed semaforami - trzeba je zwolnić, tak by jechały na pół gwizdka. Wtedy się zatrzymają. My badając długość wybiegu zatrzymujemy lokomotywy z pełnej prędkości! A wybieg lokomotywy ze składem zmniejsza się. I gdy jedziesz na pół gwizdka to wybieg jest naprawdę nieznaczny. Ale te koła zamachowe, to poezja. Nie krztusi ci się lok na małej przerwie jak to ma miejsce na BTTB. Staje momentalnie, a skład w poprzek torów Smile Tu siłą bezwładności takiej czkawki nie ma. Skład jeździ płynnie, jest to zupełnie nie ta bajka, uwierz mi. Ja długo nie wierzyłem, dopóki sam się nie przekonałem. Podobnie było z KKS.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Loki Tilliga na mojej nowej makiecie
PostWysłany: Wto 13:31, 17 Sty 2006
michuchu
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz





Charakterek napisał:
Poza tym też, że 52 nie pojedzie Ci po promieniach 286 mm ale to inna sprawa.

Na nowej makiecie nie ma z tym problemu, bo promienie są nie mniejsze niż 310 mm. (kilka fotek zamieściłem dzisiaj na mojej stronie)
Charakterek napisał:

Ale te koła zamachowe, to poezja. Nie krztusi ci się lok na małej przerwie jak to ma miejsce na BTTB. ...... Skład jeździ płynnie, jest to zupełnie nie ta bajka, uwierz mi. Ja długo nie wierzyłem, dopóki sam się nie przekonałem.

Wierze Ci, ale z tego wynika, że w przypadku mojego rozwiązania zasilania i automatyki nie będę mógł zastosować nowych loków Tilliga Sad

W mojej makiecie założyłem, że zasilacze będą stale podawały napięcie do torów szlakowych i stacyjnych, a odcinki izolowane przed semaforami będą zasilane tylko gdy będzie podawany sygnał zezwalający na drogę. Więc loki "wpadają" w te odcinki izolowane.

Może ktoś na tym forum stosuje odcinki izolowane przed semaforami i ma lokomotywy Tilliga i znalazł jakieś rozwiązanie?

I cały misterny plan sterowania makieta w pi.....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 14:06, 17 Sty 2006
wski
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 01 Gru 2005
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: SKM Gdynia





spoko! opory ruchu całych składów (20-40 osi) są na tyle duże, że wybieg nowych loków trzeba dzielić przez 2 lub nawet 4 szaleńcze jazdy luzem oczywiście można ćwiczyć, ale na makietach modelowych nie będą wyglądać fajnie
ps. to co - BR52 faktycznie ma wybieg 30 CENTYMETRÓW ? (film się nie otwierał)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 14:35, 17 Sty 2006
Cobrix
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Pisze z pracy wiec dokladnych pomiarow nie moge zrobic Wink ale faktycznie kola zamachowe swoje robia i zarowno BR52 jak i BR 101 potrafi solidny kawalek bez zasilania pokonac. Przy czym faktycznie "najgorzej" to wyglada w przypadku lokow luzem. Podczepiona 4czlonowa bipa albo sklad z 10-16 osiami swoje wazy i loki juz nie sa takie nieokielznane Smile

Ja u siebie stosuje odcinki izolowane ale ich dlugosc dobrana zostala tak aby zatrzymac sklad przy peronach na stacji. Jezeli puszcze loki luzem na maxa to niektore z odcnikow nie stanowia dla nich przeszkody. Ale w normalnym ruchu nie bede zatrzymywal pociagu na stacji z takiej predkosci. Jezeli sklad ma sie zatrzymac to jego predkosc wjazdu na stacje bedzie mniejsza i do takiej predkosci dobieralem dlugosc odc. iz. Tak zeby wygladalo to naturalnie i lok zatrzymal sie w takim miejscy aby wagony byly przy peronach a niz poza nimi Smile.

Ja bede operowal napieciem na zasilaczach. Nie wiem czy automatyka na Twojej makiecie ma oznaczac ze napiecie w torach bedzie stale a loki maja sie zatrzymywac automatycznie i ruszac od razu z max napieciem po wyswietleniu sygnalu droga wolna na semaforze. Jezeli tak to faktycznie krotkie odcinki iz. moga sie nie sprawdzic. To juz nie to samo co BTTB ktore stawaly deba w miejscu. Tilligi wyhamowuja z gracja Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 14:49, 17 Sty 2006
Cobrix
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Jeszcze jedno. Doczytalem ze jednak chcesz stosowac stale napiecie.
W takim przypadku to gdzie sklad sie zatrzyma bedzie zalezalo od wielu czynnikow.
Kazdy z tych lokow ma inny wybieg. W zaleznosci ile wagonow podczepisz kazdy sklad bedzie zachowywal sie inaczej. Raz zatrzyma Ci sie za peron raz w jego polowie.
Z tego co wiem tory masz juz przyklejone ale pewnym rozwiazaniem byloby ograniczenie napiecia przed odcinkiem izolowanym. Czyli zrobienie odcinka izolowanego w odcinku izolowanym Smile. Wtedy nawet gdybys mial na stale max napiecie w reszcie torow to odcinki np. w obrebie stacji dostawaly obnizone (poprzez rezystor) napiecie i loki nie lecialy by na maxa wjezdzajac na odcinek sterowany przez semafor na ktorym mialyby sie zatrzymac.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 15:08, 17 Sty 2006
Charakterek
Moderator

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Albo puszczać napięcie na 2/3 gwizdka. Nie będzie szaleństwa typu 350 km/h i loczki się zatrzymają. A 52 to już na pewno.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 15:24, 17 Sty 2006
oelka
Moderator

 
Dołączył: 14 Lis 2005
Posty: 365
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-MDM





wski napisał:
spoko! opory ruchu całych składów (20-40 osi) są na tyle duże, że wybieg nowych loków trzeba dzielić przez 2 lub nawet 4 szaleńcze jazdy luzem oczywiście można ćwiczyć, ale na makietach modelowych nie będą wyglądać fajnie
ps. to co - BR52 faktycznie ma wybieg 30 CENTYMETRÓW ? (film się nie otwierał)

Ja to kiedys mierzylem i opisalem w Model Hobby. Zreszta ja ten wybieg mierzylem tez z ciezkim skladem (na nowych zestawach kolowych), na tyle ciezkim, ze mozna juz by mowic nie tylko o spowolnieniu ruszenia z miejsca ale tez o nabieganiu wagonow na lokomotywe przy zatrzymywaniu sie. Ale dane liczbowe podam pozniej, bo mam do nich w tej chwili w prostej linii ze 3km Very Happy
michuchu napisał:
W mojej makiecie założyłem, że zasilacze będą stale podawały napięcie do torów szlakowych i stacyjnych, a odcinki izolowane przed semaforami będą zasilane tylko gdy będzie podawany sygnał zezwalający na drogę. Więc loki "wpadają" w te odcinki izolowane.

Co oznacza stale napiecie? Moze podaj jakas wartosc? Jest rzecza oczywista, ze jesli ustawisz zasilacz np taki FZ1 na max. to przy napieciu ok =14V wybieg bedzie zdecydowanie dlugi, ale tez i lokomotywa porusza sie z predkoscia zdecydowanie przekraczajaca predkosc oryginalu, nawet o 50% bo tyle dopuszcza NEM w kwestii przeskalowania predkosci.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
zasilanie na mojej nowej makiecie
PostWysłany: Wto 16:07, 17 Sty 2006
michuchu
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bydgoszcz





Cobrix napisał:
Z tego co wiem tory masz juz przyklejone

Mało tego, makieta jest już na wykończeniu.
Cobrix napisał:
.....ale pewnym rozwiazaniem byloby ograniczenie napiecia przed odcinkiem izolowanym. Czyli zrobienie odcinka izolowanego w odcinku izolowanym Smile. Wtedy nawet gdybys mial na stale max napiecie w reszcie torow to odcinki np. w obrebie stacji dostawaly obnizone (poprzez rezystor) napiecie i loki nie lecialy by na maxa wjezdzajac na odcinek sterowany przez semafor na ktorym mialyby sie zatrzymac.
To jest bardzo dobry pomysł, ale powinien być uwzględniony na początku budowy makiety, a teraz aby ingerować w układy elektryczne trzeba rozbebeszać część makiety.
oelka napisał:
Co oznacza stale napiecie? Moze podaj jakas wartosc? Jest rzecza oczywista, ze jesli ustawisz zasilacz np taki FZ1 na max. to przy napieciu ok =14V wybieg bedzie zdecydowanie dlugi...

Napięcie stałe oznacza u mnie to, że będzie nastawione na stałą wartość i nie będzie zmieniane w czasie jazdy po makiecie - dla wszystkich składów niezmienna. (Używam zasilaczy FZ)
Moja makieta podzielona jest na sześć odcinków zasilających plus siódmy do zasilania bocznicy.
1. Jak widać na schemacie układu torowego (na mojej stronie www) dwa odcinki są "pod górkę" i właśnie tam zamierzam podłączyć maxymalne napięcie. Po obu tych wjazdach na górę zaraz stoją semafory wjazdowe na górną stację. Mam nadzieję, że obciążenie wagonami oraz fakt, że teren się wzosi, pozwoli lokom wyhamować w odcinku izolowanym.
2. Dwa kolejne odcinki prowadzą "z górki" i tam będzie obniżone napięcie. Te odcinki zajmują największą część makiety.
3. Dwa ostatnie mają nastawioną wartość pośrednią i obejmują dwa niewielkie fagmenty makiety.
Niestety nie jestem w stanie podać teraz dokładnych wartości w [V].

Co do składów, to najdłuższy jaki może się poruszać jest ograniczony torem stacyjnym górnej stacji. Mieści się tam najdłuższy parowóz (u mnie BR35) z trzema wagonami pośpiesznymi długości jak na tym zdjęciu ze starej makiety: [link widoczny dla zalogowanych] - trochę słabo widać, chodzi o ten skad z lewej strony.
Na nowej makiecie tory stacyjne też pomieszczą takie składy - [link widoczny dla zalogowanych]

Cobrix napisał:
Podczepiona 4czlonowa bipa albo sklad z 10-16 osiami swoje wazy i loki juz nie sa takie nieokielznane
Mam nadzieje, że te moje kilkunastosiowe składy okażą się wystarczające, żeby odpowiednio dociążyć loka i zatrzymać go na krótkim odcinku.
Pozdrawiam,
Michał


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 16:34, 17 Sty 2006
Charakterek
Moderator

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Ewentualnie dawaj w tory napięcie ok 9V (2/3 Fz1) i będzie grało i huczało!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 17:33, 17 Sty 2006
Marcin
Konduktor

 
Dołączył: 07 Gru 2005
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





hmm..... wiekszosc moich loków to BTTB itp. ja dociążam wagony np 4 os weglarki lub Y oraz Reko. i jest ok.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 20:13, 17 Sty 2006
Charakterek
Moderator

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Marcin napisał:
hmm..... wiekszosc moich loków to BTTB itp. ja dociążam wagony np 4 os weglarki lub Y oraz Reko. i jest ok.


Czy masz lokomotywy Tilliga z ciężarkami na osi silniczka i czy masz wagony z nowoczesnymi kółeczkami metalowymi? Jeśli nie, to kup składzik, zrozumiesz skalę problemu Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 20:23, 17 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Wracając do opinii wyglądu modelu BR52 - oczywiście pięknego modelu mogę się przyczepić do jednej rzeczy - lemiesze z przodu. Oczywiście model z numerem zapewne w oryginale takowe poiadał i pewnie tak apartia była, ale większość BR52 ich nie miała. Ciekawi mnie czy lemiesze są montowane indywiduaknie przez nabywcę czy są fabrycznie "wtopione".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Opinie użytkowników o BR 52 - dyskusja
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin