Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta -> Plany modelarskie - Stacja Lauscha (Niemcy) Idź do strony 1, 2  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Plany modelarskie - Stacja Lauscha (Niemcy)
PostWysłany: Pią 21:13, 18 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Będzie to opowieść w częściach. Przypomnę że ja preferuje klimaty NRD ale oczywiście jest to tylko mój punkt widzenia a niniejsze porady-plany moga znaleść zastosowanie w realiach polskich klimatów.
W 1981 roku opublikowano ciekawe materiały dotyczące wschodnioniemickiej sennej stacji kolei DR Lauscha. Miejscowość położona jest gdzies na pogórzu NRD, nie ważne gdzie. Jej skromny układ torowy wymuszony poniekąd rzeźbą tereu daje klimat niezwykły.
Stacja jest położona w dolinie w lekkim łuku i jest stacja czołową. Na końcu dwóch torów dworca osobowego znajduje się budynek stacji i miasteczko Lauscha.

[link widoczny dla zalogowanych]

Tu kończa bieg pociągi osobowe, a dwutor dzieli duży peron wyspowy. Za peronem patrząc od strony budynku stacji tor łączą się rozjadami tworząc kombinacje trzech torów a z boku ukazuje się nieiwlka bocznica. Tu zaczyna sie druga część stacji dworzec towarowy z niewielkim układem torowym. Mamy tu oprócz wspomnianej bocznicy z magazynem dwie kolejne bocznice z rampą czołową.

[link widoczny dla zalogowanych]

C.D.N

PS jak truję to dajcie znać i przestanę pisać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lauscha cz2
PostWysłany: Sob 9:26, 19 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Wracamy do Lausch'y, niewielkiego miasteczka położonego w Lasach Turyńskich i słynącego z wyrobów ceramicznych i produkcji ozdób światecznych.
Zakłądy produkujące ozdoby wymusiły poniekąd budowę w rejonie dworca towarowego magazynu, z tąd te bocznice. Obok znajduje się głowica stacji skałdająca się z dwóch rozjazdów "angielskich" i zestawu zwrotnic połączonych skrzyżowaniem. Ten zwięzły układ jak na tak małą stacyjkę pozwala doskonale manewrować składom towarowym jak i pociągom osobowym które siłą rzeczy musza zmeinić bieg. Wszystko to dzieje się pod okiem dozoru ruchu w nastawni wykonawczej. Sama nastawnia jest ciekawym budynkiem wtopionym w okoliczny krajobraz tu w ścianę oporową chroniąca stację.
Na głowicy stacji łącza się tory dworca osobowego i towarowego oraz następuje skierowanie pociągów w dwa oddzielne kierunki i tu efekt istotny dla modelarzy - te dwa oddzielne kierunki pozwolą nam ukryć składy i oszukać potencjalnego widza.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

W oryginale jeden z kierunków to tor odstawczy, drugi jest torem szlakowym. My przelewamy to na wizję modelarską. Tor odstawczy stanie sie torem szlakowym znikającym wsród wzgórz w tunelu zaś tor w oryginale szlakowy nim pozostanie, pokona wiadukt kamienny i zniknie w tunelu, ta część makiety zamyka wzgórze.

To na razie tyle, czekam na wasze opinie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 9:28, 19 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Widok na nastawnię - widoczne skrzyżowanie o którym była mowa wcześniej

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lauscha cz3
PostWysłany: Sob 10:30, 19 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Budynki w tym mieście należą do typowej architektury zachodniej części NRD, jeżeli zdecydujemy sie na klimat Polski musimy samodzielnie wykonac większosć budynków od podstaw oraz adoptować dostępne w handlu. Ja skupoię się na położeniu architekturę pozostawiam waszej inwencji.
Budynek stacji jest jednocześnie brama do miasta, wieńczy peron stacji czołowej. Dworzec jest jednopiętrowy z dobudówką, na makiecie stanowi jednocześnie jej koniec. Z lewej strony ulica któa prowadzi nas w głąb miasta a w przeciwną strone biegie wzdłuż torów. Prowadzi do mafgazynu, rampy, jest jednocześnie drogą do miasta. Wzdłuż jezdni soja kamienice i pojedyncze domy (należy tu umieścić niewielkie budynki typowe dla małych miast). wreszcie droga przechodzi pod czterołukowym kamiennym wiaduktem kolejowym i znika w górach (dociera do krawędzi makiety).
Prawa strona zdominowana jest przez mury oporowe gdzie w centralnej cześci znajduje się nastawnia. Nad nią na wzgórzach stoją pojedycze budynki, domki. Wraz z oddalaniem sie od stacji krajobraz otoaczają wzgórza pokryte coraz gęściejszą szartą leśną.

[link widoczny dla zalogowanych]

Proporcej pomiedzy krajobrazem a miastem nalezy dokładnie wyważyć, istnieje bowiem zagrożenie "przebarwienia" budynkami przedmieścia symbolizującego duże a nie małe senne miasteczko - to określa już sama stacyjka czołowa. Tu kończy się wszystko nawet tory dalej nie prowadzą.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lauscha cz4
PostWysłany: Sob 13:15, 19 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Mamy do wyboru trzy opcje budowy tej makiety:

1 wersja modułowa - dwie linie wchodza o tunelu po czym po przebiciu się przez masyw górski są gotowe do "podłączenia się" z kolejnym modułem.

2 wersja modułowa dwie linie wchodza o tunelu po czym po przebiciu się przez masyw górski dołaczamy moduł z pętlą, dzięki czemu pociągi wjeżdźają do jednego tunelu a wracaja na stacje przez druga linię. Daje to poczucie pełnej animacji ruchu ale wszystko dzieje się za szybko,

3 wersja to układ zamkniety najmniej lubiany przez modelarzy al e często stosowany z braku miejsca. Dwie linie wchodza o tunelu po czym tory obu linii wchodza do pudła makiety gdzi estosujemy kombinacje ukrytych torów odstawczych gdzie możemy chować i sortować całe pociągi.
Za nim przedstawię jak to zrobić pokarzę schemat całej stacji. Schemat ze wzgledu na rozmiar podzieliłem na trzy części.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lauscha cz5
PostWysłany: Nie 11:46, 20 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Doszliśmy do momentu gdzie mamy zastanowić się nad wyborem rozwiązania ukrycia taboru po za makietą.
Zanim przejdę do tego tematu chciałbym jeszcze zaprezentować propozycje ukształtowania terenu.
Zdjęcie poniżej przedstawia teren od strony stacji
[link widoczny dla zalogowanych]
tutaj dokładnie widać różnice poziomu terenu, charakterystykę zabudowy kolejna fotografia przedstawia głowicę stacji, nastawnię i dwa kierunki torów szlakowych, na pierwszum planie nasza uwagę zwraca kamieny wiadukt kolejowy. W głębi drugi tor, choć mniej widoczny, znika w drugim tunelu ukrytym za wzgórzem
[link widoczny dla zalogowanych]

To właśnie za portalami dwa tory szlakowe mogą zostać połaczone pętlą. Ale można rozbudować tory postojowe dla większej grupu pociagów.
Oto propozycja pierwsza:
[link widoczny dla zalogowanych]
Oto propozycja druga:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak widać oba rozwiązania pozwalaja prowadzić całkiem interesujący ruch na sennej stacji Lauscha.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez maciej_kolej dnia Nie 20:53, 20 Lis 2005, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 12:45, 20 Lis 2005
ArturSwider
Administrator

 
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 1011
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Hi,

Cytat:
jak truję to dajcie znać i przestanę pisać.


Trujesz... Ale żeby tylko tak "truli" inni to było by super. Maciek, myślę, że poruszyłeś BARDZO dobry temat. Bawo! Very Happy

Myślę, że inni, którzy mają takie opracowania, też mogliby by dać swoje "opracowania" na nasze kochane forum. Very Happy

Cytat:
czekam na wasze opinie


Co do opracowania, to zrobione jest bardzo ciekawie i z dużym kusztem. Wielkim, a może ogromnym plusem są "real" foto. Mogą być bardzo pomocne jesli ktoś zdecyduje się na budowę tej stacji. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 13:08, 20 Lis 2005
WojTTek
Założyciel Forum TT

 
Dołączył: 25 Cze 2005
Posty: 608
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdynia





potwierdzam zdanie Artura Wink Bardzo dobry pomysł Very Happy oby więcej takich tematów Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 13:45, 20 Lis 2005
DBv
Moderator

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 510
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wien Hernals





Temat dobry, faktycznie, aczkolwiek budowa takiej stacji to jednak niemałe wyzwanie. Nawet w TT byłoby to duże...

Zdaje sie równiez, ze ktoś już tą stacje budował (HO), łącznie ze specyficznym obiektem dworca.

Nasuwa mi sie tu jednak jeszcze jedna uwaga, mozna rzec natury technicznej. Autor postu przestawia nam propozycje i plany, które (jak mniemam, choć może sie myle, ale tedy tym bardziej warto byłoby sie pochwalić) nie do końca sa jego wytworem. Wspomina wprawdzie na początku: "W 1981 roku opublikowano ciekawe materiały dotyczące wschodnioniemickiej sennej stacji kolei DR Lauscha.", ale szybko ta kwestie porzuca i przechodzi do zasadniczego tematu. Nie chodzi mi o to aby dokładnie wyszczególniac tu wszelakie źródła, ale w sytuacji, kiedy zamieszcza sie jak by nie było na publicznym forum materiały nie swojego autorstwa (czy to zdjecia czy schematy, czy tłumaczenia niemieckojezycznych artykułów), dobrze byłoby podac chociaz ich zródło i autora. Było by to uczciwym postawieniem sprawy i być może uchroniłoby forum przed jakimikolwiek zarzutami w przyszłości.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 15:20, 20 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Cytat:
Temat dobry, faktycznie, aczkolwiek budowa takiej stacji to jednak niemałe wyzwanie. Nawet w TT byłoby to duże...


Zgadza się to jest tylko projekt i propozycja.

Cytat:
Nasuwa mi sie tu jednak jeszcze jedna uwaga, mozna rzec natury technicznej. Autor postu przestawia nam propozycje i plany, które (jak mniemam, choć może sie myle, ale tedy tym bardziej warto byłoby sie pochwalić) nie do końca sa jego wytworem.


Czy ja mówię że to są moje plany? Publikacja jest edytowana w częściach i na końcu podam źródło i autora, tak sie składa panie kolego (do DBv) że mam na swoim koncie kilkanaście opracowań i wiem co to są prawa autorskie - bo chyba o to chodzi. Po za tym jeszcze raz przypomnę że plany edytuje w odcinkach w formie porad i wskazań zalet, a Ty tymczasem postawiłeś sprawe tak, jakbym miał nigdy więcej już na ten temat nie pisać i czekac na bochny chleba z forum. Otóż nie, atrtukół ten ma na celu pokazanie możliwości jakie są, nie wazne czy dla H0 czy N, po prostu są i byc może ktoś z nich skorzysta. Jeżeli uważasz że masz taki duży zasób wiedzy o budowie makiet i układaniu planów to gratuluję, ja takiego nie posiadam i ciągle go pogłębiam od lat. Dlatego prosze nie posądzać mnie o - nazwę to nieczyste sztuczki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Lauscha cz6
PostWysłany: Nie 15:37, 20 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Uff. Przejdźmy do sprawy taboru. Na tak sennej stacji nalezy umieścić typowe pociągi dla tego okresu NRD. A zatem będa to wagony REKO z lokmoywami BR118, 119,100 i 110. Można zastoswać tendrzaki BR86,95 oraz BR 91 do pracy manewrowej. Jeżeli zdecydujemy sie na klimat PKP to mile widziane są modele "stonek" i seria SU54. W obu przypadakach (DR i PKP) ładnie będą prezentowały sie wagony pietrowe.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Obecnie stacja Lauscha przeszła gruntowny remont, peron zyskał nowy chodnik. Sama stacja straciła swoje i tak nieweilkie znaczenie a nierentowne skłądy zastapiono szynobusami. Ruch owarowy ogranicza się do przewozu wegla, paliw płynnych oraz dostaw surowców do fabryki ozdób choinkowych i ceramicznych.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wkrótce postaram się opracowac potrzeby materiału torowego dla wielkości TT i oszacuję wymiary. Pomysł zbudowania makiety stacji Lauscha powstał dzięki publikacjom czsopisma MIBA w 1981 roku. Opracowano na bazie artykułu MIBA "Lauscha und die"95" - Ein Anlagen-Vorschlag der MIBA mit Skizzen von Pit-Peg. Sugesie i propozycje zabudowy opracowałem na podstawie ww publikacji dodając swoje wątki i uwagi. (Teraz DBv powie że gdby nie zwrócił mi uwagi to bym tego nie napisał Very Happy )


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:05, 20 Lis 2005
DBv
Moderator

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 510
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wien Hernals





maciej_kolej napisał:

Teraz DBv powie że gdby nie zwrócił mi uwagi to bym tego nie napisał


Wcale tak nie powie...
Ale gdyby ta informacja znalazła sie na wstepie nie byłoby niepotrzebnej dyskusji. Jest to o tyle istotne, ze czesc ostatnia (zawierająca te dane) równie dobrze powstac mogła za tydzień, dwa, miesiąc albo i pół roku. kwestię ta, można chyba już jednak zakończyć, tym bardziej ze jak sie okazało wzbudziła niepotrzebne emocje i za to przepraszam.

maciej_kolej napisał:

Jeżeli uważasz że masz taki duży zasób wiedzy o budowie makiet i układaniu planów to gratuluję, ja takiego nie posiadam i ciągle go pogłębiam od lat.


Nie wcale tak nie uwazam i szczerze mówiąc nie wiem skąd te podejrzenia. Nigdy tak nie twierdziłem.

Co do Lauschy to dodam tylko ze najbardziej charakterystycznym pojazdem dla tego rejonu jest, niestety w TT nieosiągalna, BR95 oraz stanowiąca jej nastepcę BR 119. Nieco informacji nt wspomnianego parowozu (równiez ze zdjeciami z Lauschy) mozna znaleźc w artykule:

Heilmann F., Haucke K., 2001: Die staerkste Preussin [w:] Modelleisenbahner nr 8, str. 14-23


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 17:50, 20 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Zgadza się z 95 może być kłopot choć może jakiś inny producent wykonuje te parowozy w wielkości TT (?) - to był tylko przykład. Jeżeli chodzi o materiał który zaprezenowałem był w odcinkach i tak sobie założyłem. Takie odcinki lepiej "chwytają" niż zwarta całość. To tyle, przeprosiny przyjęte, lepiej zajmijmy się koleją w miniaturze. Very Happy Ja nigdy wiedzy którą posiadam nie przypisuję sobie, sa to zbiory informacji z różnych źródeł a tego się troche w moim IPN-ie nazbierało. Ciesze się że moge się tą wiedza dzielić. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 18:45, 20 Lis 2005
ArturSwider
Administrator

 
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 1011
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Hi,

Cytat:
Autor postu przestawia nam propozycje i plany, które (jak mniemam, choć może sie myle, ale tedy tym bardziej warto byłoby sie pochwalić) nie do końca sa jego wytworem.


Cytat:
Czy ja mówię że to są moje plany? Publikacja jest edytowana w częściach i na końcu podam źródło i autora, tak sie składa panie kolego (do DBv) że mam na swoim koncie kilkanaście opracowań i wiem co to są prawa autorskie


Cytat:
lepiej zajmijmy się koleją w miniaturze.


Panowie! Sądzę, że sprawa jest bardzo błacha i nie było potrzeby jej dalej ciągnąć. Cieszę się, że wszystko sobie wyjaśniliście. Very Happy

DBv miał rację, pisząc o braku adnotacji o autorze i źródle. Dobrze, że o tym wspomniał. Myślę, że miał również rację, że mogło by to w przyszłości ściągnąć na nasze forum niepotrzbne zarzuty, że jesteśmy tacy i owacy. Dzięki za uwagi DBv. Natomiast Ty Maćku, jeśli nie będzie to problemem, umieść w pierwszym poście adnotację, o żródle opracowania i sprawa załatwiona. Very Happy

A teraz zajmijmy się Maćkowym, extra tematem... Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ArturSwider dnia Nie 20:48, 20 Lis 2005, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 20:10, 20 Lis 2005
DBv
Moderator

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 510
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wien Hernals





Jeżeli chodzi o TT to BR95 produkuje ją Beckmann. Producent raczej pewny z cenami jak na modele niewielkiej serii całkiem przyzwoitymi. Niestety oferowany model to BR95 „Mamut”. Mamuty powstały w 1917 roku dla kolei HBE i eksploatowane były zdaje się do II Wojny Światowej.
[link widoczny dla zalogowanych]

BR95 o której mowa w odniesieniu do tematu stacji Lauscha to lokomotywa powstała w 1923 roku. Początkowo oznaczona jako T20, eksploatowana była gdzieś do połowy lat 80-tych (!). Model jest produkowany przez małoseryjnego producenta Kittler, jednak jak dla mnie to nie prezentuje się „przyzwoicie” (o cenie nie wspominając).
[link widoczny dla zalogowanych]

Szczerze mówiąc to trochę się dziwię, że jeszcze w TT np. Tillig jej nie wypuścił... mnogość możliwych wersji (DRG, DR, DB), różne rodzaje zasilania (węgiel, lub mazut) oraz długi okres eksploatacji (praktycznie od epoki II do IV) sprzyjałyby powstaniu wielu różnych wersji. Model jest w ofercie Piko (HO), więc jeśli chodzi o mnie to jest to kolejny (po DBme, Lowie W5) model z ich asortymentu, który chciałbym zobaczyć w TT. Na Tilliga póki co nie licze bo po ostatnich zmianach mają poważne braki w asortymencie parowozów, tak wiec raczej zajmą się w pierwszej kolejnosci innymi tematami.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Plany modelarskie - Stacja Lauscha (Niemcy)
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin