Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1 -> Linia tramwajowa nr 1 w Grudziądzu
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Linia tramwajowa nr 1 w Grudziądzu
PostWysłany: Pią 19:32, 25 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Wszystko co na szynach czyli tramwaj też. Niestety smutna wiadomość z Grudziadza. Z dniem 01.12.2005 r zostaje zawieszona linia nr 1, tym samym linia historyczna. Decyzja jest nieodwołalna a spowodowana niską frekwencją. Moje zdanie jest takie że MZK miało sporo czasu na analizę potoku pasażerów na "jedynce" ale chęci na poprawę tej sytuacji żadnej i taki efekt. Szkoda bo tym samym dołączymy do Częstochowy gdzie została też tylko dwójka. Crying or Very sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Tramwaj
PostWysłany: Pią 20:38, 25 Lis 2005
drlukasz
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa





maciej_kolej napisał:
Szkoda bo tym samym dołączymy do Częstochowy gdzie została też tylko dwójka. Crying or Very sad


A świstak siedzi i zawija sreberka

W Częstochowie są dwie linie jadące jedną trasą - 1 na całej jej długości i 2 - na części trasy (jako uzupełnienie dla zwiększenia częstości kursowania).
Na części obsługiwanej wyłącznie przez 1 są niższe potoki pasażerów, więc utrzymywanie tam takiego samego taktu jak na pozostałej części linii nie ma uzasadnienia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 21:14, 25 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Z tego co wiem jedną z linii zawieszono być moze teraz sie coś pozmieniało, zresztą linia w Częstochowie to nitka - niedokończona.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 21:36, 25 Lis 2005
drlukasz
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa





maciej_kolej napisał:
Z tego co wiem jedną z linii zawieszono być moze teraz sie coś pozmieniało


Niezłe masz wiadomości...
Jakie masz ich źródło, chętnie bym je poznał, może jako częstochowianin od urodzenia czegoś nowego się o naszej komunikacji dowiem Very Happy

Nigdy nie zawieszono jakiejkolwiek linii, kilka lat temu zmieniono części trasy obsługiwane przez 1 i 2, w roku 1973 zlikwidowano odgałęzienie prowadzące na Stary Raków (jedyną część która nie miała wydzielonego torowiska).


maciej_kolej napisał:
zresztą linia w Częstochowie to nitka - niedokończona.


I znów się dowiaduję czegoś nowego...
Niedokończona...
Taki a nie inny przebieg linii i jej kształt MA swoje uzasadnienie. Jakie? Polecam przestudiowanie planu Częstochowy - rozłożenie przemysłu i dzielnic mieszkaniowych. Przy okazji może znajdziesz coś co nazywa się "osią konstrukcyjną miasta" - obecnie jest ona inna, ale w latach gdy powstawał tramwaj przebiegała tak jak jego linia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 9:27, 27 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Pytania:

Niezłe masz wiadomości...
Jakie masz ich źródło, chętnie bym je poznał, może jako częstochowianin od urodzenia czegoś nowego się o naszej komunikacji dowiem Very Happy

Odp.

Świat Kolei 5/2003

Pytania:

Nigdy nie zawieszono jakiejkolwiek linii, kilka lat temu zmieniono części trasy obsługiwane przez 1 i 2, w roku 1973 zlikwidowano odgałęzienie prowadzące na Stary Raków (jedyną część która nie miała wydzielonego torowiska).

Odp.

dział "Rozbudowa i...zwijanie torów", "Socjalistyczny rozmach".

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 11:16, 27 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Oto treść z lokalnej prasy - "Gazeta Pomorska"

Nie zabierajcie nam "jedynki"!
Podczas dyżuru w sprawie zawieszenie linii tramwajowej nr 1 zabrali głos mieszkańcy Grudziądza. Zwłaszcza starsi prosili, aby zostawić "jedynkę".
Wczoraj prawie wszyscy nasi rozmówcy stanowczo byli przeciw zawieszeniu od 1 grudnia linii tramwajowej nr 1. Chociaż np. Jan Kubański tak uważa: - Jeśli tramwaj jest zbyt drogi, to zamiast szynowców na tej trasie powinny jeździć busy. Firma "Marko" się ucieszy!
Pozostałym grudziądzanom nie mieściło się w głowie, że władze "lekką ręką" skreślają "jedynkę" z mapy komunikacyjnej miasta. - Budżet miasta podobno jest w tak znakomitej kondycji, a miasta nie stać, aby dopłacić do krótkiego odcinka tramwaju? Przecież w całym kraju samorządy dopłacają do komunikacji! To oczywiste, że na tym nie można zrobić biznesu! - mówi 50-latek z Gruądza. MZK zaoszczędzi rocznie raptem 250 tys. zł. Dzieląc to na 12 miesięcy, to wcale nie tak dużo. Skórka nie warta jest wyprawki.
Z planów i informatorów też wykreślić?
Niektórzy nasi Czytelnicy zwracali uwagę na to, że linie tramwajowe figurują we wszystkich mapach i informatorach turystycznych, które teraz nagle stają się nieaktualne i będzie dezinformacja wśród przyjezdnych.Inni podejrzewali, że zarząd MZK nie potrafi sprawnie kierować firmą, skoro ucieka się do najprostszych sposobów szukania pieniędzy: zawiesza kawałek linii tramwajowej, co później odbudować będzie trudno.
- Przecież inwestowano w torowisko "jedynki". Po to, aby teraz tramwaje nie jeździły? To marnotrawstwo! - twierdzi rodowity grudziądzanin, emeryt - a ja z sąsiadami korzystam z "jedynki" jeżdżąc do dworca PKP, aby później tunelem dojść do cmentarza, na groby rodziny. Wiele starszych osób tak jeździ.
- Jestem oburzony decyzją pani prezes MZK o zawieszeniu linii tramwajowej nr 1. Rozumiem, że może i mało pasażerów jeździ, ale przecież można jeszcze zmniejszyć liczbę kursów nawet tak, żeby tramwaj jeździł choćby raz na godzinę - mówił 20-letni grudziądzanin - Przebolałbym, gdyby zawieszono "jedynkę" tylko w dni wolne. Grudziądz, który jako jedno z pierwszych w Polsce miast posiadało tramwaje, na 106-lecie istnienia komunikacji tramwajowej w Grudziądzu, pozostanie mu tylko jedna linia...Pani prezes MZK, przywieziona z Chełmna, kompletnie "nie czuje" specyfiki Grudziądza.
Irena Idzikowska, emerytka: - Jeżdżę za darmo, ale zgodziłabym się nawet płacić połowę biletu w "jedynce", aby tylko pozostała! Jeżdżę nią od tak dawna. Nie wyobrażam sobie miasta bez linii n r 1...
Zamiast rozwoju, cofamy się do XIX wieku!
- Taka decyzja to cofanie się do XIX wieku! - alarmuje pan Jan Golombek z Grudziądza - nasze miasto należy do 13 w Polsce, które posiadają tramwaje - ekologiczny transport, a każe się pasażerom przesiadać na smrodzące spalinami autobusy, jeżdżące co pół godziny lub rzadziej. To Włocławek właśnie zapowiada budowę dwóch (!)linii tramwajowych, już sprowadza wagony, a Grudziądz wyzbywa się fragmentu już działającej linii nr 1! Elbląg chce budować linie tramwajowe. To niepojęte, że władze Grudziądza nie potrafią zadbać o nowoczesną komunikację, Rada jest jedna: MZKkierować specjalista, potrafiący budować, a nie likwidować. Powód - że mało pasażerów jeździ koleją jest bez sensu. Dlaczego w innych miastach planuje się budowę całych linii od podstaw, a u nas się nie potrafi podciągnąć do dworca PKSęciu metrów torów?! Przecież do ul. Rapackiego tory są gotowe, co można wykorzystać. Trzeba przyciągnąć pasażerów , a nie obrażać się, że za rzadko jeżdżą. Ale najłatwiej nic nie robić, tylko skreślać i zamykać.
Pani Anna Lewandowska, mieszkająca przy ul. Batorego martwi się: - Zawsze była w mieście "jedynka" i "dwójka". Uważam, że linia nr 1 powinna pozostać, trzeba znaleźć sposób na jej utrzymanie i rozwinięcie. Bez zawieszania. Często z niej korzystam, moje znajome też. Nie zabierajcie nam "jedynki", to nieodłączna część Grudziądza.
- Od linii nr 1 na dworzec zaczęła się komunikacja tramwajowa w Grudziądzu. Czy od niej zacznie upadać? - pyta Marian K., znawca historii miasta.
A my zapytamy władze Grudziądza o szczegóły tej decyzji.
Do tematu wrócimy.




Maryla Rzeszut
24 Listopada 2005


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 18:47, 01 Gru 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





I tak jak spółka MZK Grudziadz zapowiedziała tak zrobiła - z dniem dzisiejszym zawieszono kursowanie linii nr 1, która nieprzerwanie woziła pasażerów przez ponad 100 lat. Ciekawostką jest fakt że mieszkańcy mieli inne zdanie, ale MZK to nie interesuję.
Zawieszenie tłumaczono nierentownością tymczasem jest to wymówka pani prezes. Wystarczyło by dostosowac rozład jedynki do rozkładu jazdy pociągów PKP oraz faktycznych potrzeb mieszkańców.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 19:02, 08 Gru 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Sprawa zawieszenia linii nr 1 historycznej zresztą jest nadal kontrowersyjna. Oto tekst z "Gazety Pomorskiej":
Zawieszenia kursów tramwajowej linii nr 1 dotyczyły pierwsze pytania, które padły podczas spotkania prezydenta z mieszkańcami centrum miasta.


- Szkoda "jedynki". Wydaje mi się, że nie do końca pan prezydent dokonał trafnych zmian kadrowych w MZK - rozpoczął Wiesław Kosicki. - Czy ta linia tramwajowa musiała upaść?
Zebrani kiwali głowami, przytakując w milczeniu i z uwagą słuchali co Andrzej Wiśniewski ma do powiedzenia w tej sprawie. - Tramwaj "T jeden" został zawieszony, a nie zlikwidowany. Jest to wynik realizacji programu naprawczego miejskiego przewoźnika. Utrzymanie taboru tramwajowego jest bardzo drogie. Oczywiście można powalczyć o europejskie pieniądze, ale warunkiem ich uzyskania jest rozbudowa sieci tramwajowej, nad czym także myślimy. Tramwaj jest efektywny wtedy, gdy jeździ co kilka minut, a jedynka kursowała co dwadzieścia. Poza tym na jej trasie jeździ mnóstwo autobusów - wyjaśniał prezydent Wiśniewski, - spółkę trzeba wyprowadzić z problemów finansowych i zacząć odtwarzać jej majątek. W tej chwili MZK uzyskało promesę z banku. Jesteśmy w trakcie kupowania pięciu autobusów i będziemy starać się o następne. "Jedynka" kiedyś wróci. Jeśli chodzi o zmiany kadrowe to nie zgodzę się z Panem, że są nietrafione. Uważam, że spółka ma prezesa, który robi to czego ja dokładnie oczekuję.
Swojej wypowiedzi nie mógł dokończyć Józef Olszyński, szef Forum Emerytów i Rencistów, ponieważ przerwał ją prezydent.
- Na te spotkania przychodzi więcej pracowników Urzędu Miejskiego niż mieszkańców. A pana przemówienie to tak jakbym słyszał Andrzeja Lepera - mówił Olszyński, - Upadła już "jedynka", obiecał pan, że zmniejszy bezrobocie, a tymczasem ono się zwiększa!
- Nie mogę tego słuchać, nie takie rzeczy już pan opowiadał. Nie mogę traktować pana poważnie - krytykę mieszkańca skwitował prezydent.
O innych sprawach dręczących mieszkańców centrum Grudziądza napiszemy w poniedziałkowej "Pomorskiej".




(alpa)
3 Grudnia 2005


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 22:54, 08 Gru 2005
ArturSwider
Administrator

 
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 1011
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Hi,

Cytat:
Na te spotkania przychodzi więcej pracowników Urzędu Miejskiego niż mieszkańców


Czyli tak zwane "kółeczko własnej adoracji"... Confused

Przyjdą, posiedzą, pokłócą się troszkę między sobą i rozejdą się z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku... normalka... Wink

A ludzie tłoczący się w autobusach, zamiast w swoim ukochanym tamwaju, myślą, że "ich" reprezentanci "u władzy" coś dla nich zrobią... tja... Confused


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 20:02, 15 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





No zaczyna sie dyskusja na łamach prasy. MZK pytane o co chodzi w końcu z likwidacją linii nr1 na swojej stronie kasuje posty! A prasa lokalna coraz bardziej ciśnie:

Gazeta Pomorska 13.03.2006
Wracamy do sprawy

Linia numer jeden musi wrócić


Od 1 grudnia 2005 r nie ma w Grudziądzu linii tramwajowej numer jeden. Władze miejskie mówią: - Została na pewien czas zawieszona. Pasażerowie, którym brakuje "jedynki”, nie wierzą: - Nie ma konkretnych planów jej przywrócenia.


Zarząd MZK w Grudziądzu zawiesił 1 grudnia ub.r. kursowanie tramwaju nr 1 tłumacząc tę decyzję względami finansowymi. Rocznie ma zaoszczędzić dzięki temu około 250 tys zł. Pasażerowie podejrzewają, że zarząd MZK został postawiony pod ścianą przez załogę, która domagała się wypłaty zaległych "trzynastek" a pieniędzy w kasie MZK nie było. Więc zabrano mieszkańcom "jedynkę" tłumacząc jaka to deficytowa linia.
Podczas naszych redakcyjnych dyżurów jeszcze w listopadzie Czytelnicy protestowali przeciw zamykaniu tej linii. - Będzie tak, jak z autobusem nr 8 do Grupy - prorokowali. - Grudziądzkiemu MZK nie opłacało się tam jeździć i zlikwidowano "ósemkę" a inni przewoźnicy natychmiast uruchomili linie do Grupy i zaczęli zarabiać.
Czytelnicy mieli rację. Teraz MZK przywraca "ósemkę". Chce odzyskać oddane innym pole. Bardziej się opłaca, gdy konkurencja na tej trasie już się umocniła?
Czy to samo będzie z trasą tramwaju linii nr 1? Ulicami do dworca głównego PKP już jeżdżą prywatni przewoźnicy, zadowoleni, że ubył im konkurencyjny tramwaj.

Ekologiczne tramwaje mają przyszłość

Pasjonat tramwajów, zajmujący się pojazdami szynowymi od wielu lat, Jan Golombek nie może odżałować zamknięcia linii nr 1: - Bardzo trudno jest odtworzyć zlikwidowaną linię tramwajową. Z tramwajów zrezygnowały w latach 60-70 takie miasta, jak Legnica i Jelenia Góra i już jej nie przywróciły. Tymczasem komunikacja tramwajowa jest obecnie , jako należąca do najbardziej ekologicznych, preferowana przez Unię Europejską. Tramwaje wszędzie wracają do łask, tylko nie w Grudziądzu. Taki Elbląg rozbudowuje sieć tramwajową, a nowe wozy już zamówił w Bydgoszczy. Nie porównuję Grudziądza do niemieckiego miasta Saarbruecken, które kiedyś zlikwidowało w ogóle sieć tramwajową, a teraz w pośpiechu buduje ją od nowa - dzieli się swoją wiedzą Jan Golombek - tylko do polskich miast podobnej wielkości. To kapitał, mieć zmodernizowane torowiska, jak w Grudziądzu. I wielkim błędem jest redukowanie tras tramwajowych. Linia nr 1 powinna prowadzić do dworca PKP, później do dworca PKS, stąd na al. 23 Stycznia, na Tarpno i z powrotem do dworca PKP. Konieczne byłoby wydłużenie trasy i torowiska tylko o kilkaset metrów, co nie jest aż tak wielką inwestycją.
Przytaczamy opinię Jana Golombka, gdyż jest zbieżna z opiniami bardzo wielu grudziądzan. Zebraliśmy w naszej redakcji wiele podpisów mieszkańców miasta, w proteście przeciw zawieszeniu "jedynki”.
Czy i jakie plany przywrócenia tej linii mają władze miejskie i zarząd MZK - już wkrótce.
No i dopiero dziś MZK broni się, trzeba przyznać dość nieudolnie:


Wszyscy płacimy, choć nie jeździmy


- To nie "trzynastki" załogi MZK spowodowały zawieszenie 1 grudnia 2005 r linii tramwajowej nr 1 w Grudziądzu - twierdzą związkowcy z "Solidarności" - i wcale nie była to linia deficytowa. Dopiero teraz jest, bo płacimy za zamówioną moc, chociaż tramwaj nie jeździ.


Lawinowo przybywa głosów w dyskusji po artykule "Linia numer jeden musi wrócić", zamieszczonym na naszych łamach 13 marca. Grudziądzanie gremialnie życzą sobie, aby "jedynka" znów jeździła i wciąż nie przyjmują powodu, dla którego ją zawieszono. Przede wszystkim w imieniu związkowców z KZ SZZ "Solidarność" w MZK, przewodniczący komisji zakładowej Robert Stankiewicz
rzuca nowe światło
na sprawę: - Wiązanie ze sobą faktu zawieszenia kursowania linii nr 1 z wypłatą "13" jest co najmniej nie na miejscu - czytamy w otrzymanym wczoraj piśmie - gdyż załoga MZK złożyła protest przeciwko likwidacji linii nr 1 w wystąpieniu telewizyjnym 23 listopada ub.r. a ponadto pracownicy rozumiejąc trudną sytuację zakładu zrezygnowali z 40 proc roszczenia, wykazując wolę ugody. Tak więc
załoga nie stawiała pod ścianą zarządu MZK
W piśmie czytamy też, że linia wcale nie była deficytowa! Zaczęła przynosić straty dopiero po jej zawieszeniu. Dlaczego?
- Zakład zamawia energię na kolejny rok z wyprzedzeniem - objaśnia Robert Stankiewicz - wielkość zamówienia musi być dużo wyższa od przewidywanego zużycia. Jeżeli moc zużyta jest wyższa od zamówionej, wówczas zakład płaci wysokie kary umowne. Takie same kary płaci w przypadku, gdy zamówienie jest zmieniane w ciągu roku. Reasumując: czy "jedynka" jeździ, czy też nie, zakład musi płacić za moc zamówioną.
Związkowcy wyjaśniają też, że MZK nie może zamówić mniej, niż wynosi moc znamionowa urządzeń na podstacjach al. 23 Stycznia i Południowa i że przedłużająca się zima wpływa na zużycie prądu. "Jedynka" nie kursuje od al. 23 Stycznia do ul. Dworcowej, ale zwrotnice muszą być podgrzewane elektrycznie. Jedna grzałka zużywa 2000 W na godzinę. W każdej zwrotnicy są po dwie takie grzałki. Może się okazać, że "jedynka" pod koniec roku
przyniesie straty.
Robert Stankiewicz wskazuje, że decyzja o likwidacji "1" zapadła przed negocjacjami w sprawie "trzynastek". i radzi o przyczyny pytać radnych. - Zapaść finansowa MZK nie wynika z wypłat zaległych roszczeń pracowniczych - twierdzi - lecz z braku rzetelnych dopłat do biletów ulgowych uchwalonych przez Radę Miejską.
- Deficytowy był odcinek od dworca PKP do al. 23 Stycznia - twierdzi Włodzimierz Tesz, kierownik działu handlowego MZK - w marcu ub.r sprawdziliśmy, że jeździło na tej trasie średnio 575 osób dziennie, w tym 40 proc. bez biletów: emeryci, renciści, dzieci do 4 lat. Z al. 23 Stycznia do Tarpna ludziom wszystko jedno, czy dojadą tramwajem nr 1 czy nr 2. A "dwójka" jeździ co 10 minut.
1 kwietnia oficjalnie ruszy Zarząd Komunikacji Miejskiej, którego kierownik Krzysztof Załęski jest za przywróceniem linii nr 1: - Musimy wszystko przeanalizować - mówi - "jedynka" wróci. Kiedy? Na razie nie wiem. Rozważaliśmy kursowanie "wahadłowe", ale nie ma odpowiedniego wozu. Potwierdza, że nikt jeszcze nie pracuje nad projektem o dofinansowanie z Unii Europejskiej sieci tramwajowej, bo to zadanie samorządu, a nie należącego do miasta MZK. Jeden z pracowników MZK (zastrzegł nazwisko) mówi: - Zobaczycie, prezydent "jedynkę" przywróci przed wyborami i "nałapie" u ludzi punktów. Zobaczymy...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Linia tramwajowa nr 1 w Grudziądzu
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Tabor w skali 1:1
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin