Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Porady i techniki modelarskie -> Kto smaruje ten jedzie - czyli konserwacja naszych modeli Idź do strony 1, 2  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Kto smaruje ten jedzie - czyli konserwacja naszych modeli
PostWysłany: Pon 11:33, 30 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Temat stary jak modelarstwo kolejowe choc niektórzy mają różne poglądy na temat technik smarowania/konserwacji lokomoywy i zestawów kołowych. Sądze że znajkda się tu rzeczowe przykałdy na jakie punkty smarowania zwrócić uwagę w modelach parowozów a jak smarować modele lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Ja osobiście ograniczam się do smarowania korbowodów, żebatek i wałków w miejscach narażonych na siły tarcia. Najczęściej używam oliwki czeskiej produkcji do modeli lokomotyw (Hobby Richard) która nie zaspokaja w pełni potrzeb. Na razie większych kłopotów z płynna jazdą lokomotyw nie miałem a te które wynikały były efektem zestarzenia się i tak niedoskonałych silników BTTB. Wkrótce w mojej kolekcji pojawi się nowa lokomotywa a dla niej będę musiał stosować odpowiedni proces konserwacji. Jeżeli macie na ten temat sugestie i porady piszcie. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 12:12, 30 Sty 2006
Karol
Moderator

 
Dołączył: 09 Paź 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grybów/ Limanowa





Beciorki mozna czymkolwiek smarować (nawet smalcem) ale modele Tilliga powinno sie smarowac tylko smarem produkcji Tilliga poniewaz przy reklamacji mozesz byc zapytany czym smarowałeś, a oni uznają tylko ich smar. Podobnie czyni Roco. Smar jest do nabycia w modelmani za 10zl i starcza na parę lat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 17:36, 30 Sty 2006
et22
Młodszy Manewrowy

 
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Ale jak mogą ci udowodnić że nie smarowałeś akurat ich smarem?? Pokazać rachunek??
Ja używam oleju wazelinowego i generalnie jestem zadowolony.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 18:17, 30 Sty 2006
z_Gdyni
Starszy Manewrowy

 
Dołączył: 23 Paź 2005
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Ostatnio drogą kupna nabyłem smar TF Silikon+Teflon do urządzeń RTV i smaruję nim wszeklie przekladnie. Natomiast łożyska silników olejem do maszyn do szycia Smile Trzeba zwracać uwagę aby środki smarne nie niszczyły plastiku.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 18:30, 30 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





z_Gdyni napisał:
Ostatnio drogą kupna nabyłem smar TF Silikon+Teflon do urządzeń RTV i smaruję nim wszeklie przekladnie. Natomiast łożyska silników olejem do maszyn do szycia Smile Trzeba zwracać uwagę aby środki smarne nie niszczyły plastiku.

Jeżeli chodzi o smar w zasadzie oliwkę do maszyn do szycia to nie polecam - idealnie łapie nieczystości. Metalowe elementry je przemielą a plastikowe będa się zacierać. Natomiast smar ,nazwijmy go RTV myślę że jest dobry - wszak w magnetofonach itp. są przekładnie z tworzywa tak jak w lokach. Obroty podobne a zatem jest chyba ok. Myślę że ArturSch mógłby się wypowiedzeć, wszak elektronikem i zna ten fach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 19:05, 30 Sty 2006
K4ULTRA
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 12 Sty 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Małęczyn





Akurat ja swój tabor smaruję tak zwanym suchym smarem litowo wapniowym z dodatkiem teflonu GT85. Suchy to on jest tylko z nazwy działanie jego polega na tym że po odparowaniu rozpuszczalnika powierzchnia smarowana jest sucha ale zachowane są warunki smarne. Smar ma bardzo dobre właściwości antystatyczne czyli za to że jest suchy nie czepia się jego kurz czy inne drobne zanieczyszczenia .
Smar ma równierz bardzo dobre właściwości powierzchniowo czynne czyli możemy nim z powodzeniem usuwać zanieczyszczenia z powierzchni.
Doskonale wypiera wodę i zabezpiecza styki.
Zabezpieczam tym smarem równierz wagony i lokomotywy z zewnątrz.

Natomiast nie polecam smarów syntetycznych gdyż już sprawdziłem na swoich lokach rozpuszczają plastiki.
Także warto nim się coś zastosuje przeprowadzić próbę czy dany smar nie narobi nam problemów .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 20:38, 30 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





To bardzo ważne co mówisz - możesz podać cenę i dostęp do tego produktu? Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 21:55, 30 Sty 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





maciej_kolej napisał:
Natomiast smar ,nazwijmy go RTV

Zasada jest prosta:
- przekładnie, ślimaki itp -> smar
- łożyska silniczków -> oliwa

Smar używam "Smar TF - Silikon+Teflon" (magnetofony, drukarki itp)
Oliwa, mam jeszcze z czasów komuny "Olej do maszyn wrzecionowych"

Ciekawe co powiedział K4ULTRA:
Cytat:
...suchym smarem litowo wapniowym z dodatkiem teflonu GT85

Nie znam tego, ale też jest teflon, pewnie jakieś nowe cudo


Uwaga by nie dawać smaru/oliwy za dużo, bo będzie pryskać/kapać !!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 8:48, 31 Sty 2006
K4ULTRA
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 12 Sty 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Małęczyn





maciej_kolej napisał:
To bardzo ważne co mówisz - możesz podać cenę i dostęp do tego produktu? Cool

GT-85 występuje w opakowaniach 200ml i 400ml w zależności od marży sklepowej kosztuje odpowiednio od 20zł za opakowanie 200ml do 30zł za opakowanie 400ml
Można go znależć w dobrych sklepach sportowych czy rowerowych.
U mnie można zamówić opakowania 400ml za 31 zł już z wysyłką paczką ekonomiczną.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:22, 31 Sty 2006
ArturSwider
Administrator

 
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 1011
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Hi,

Ja uważam, że najlepszy jest smar zalecany przez producenta.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:36, 31 Sty 2006
Karol
Moderator

 
Dołączył: 09 Paź 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grybów/ Limanowa





Zgadza sie na 100%.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 16:18, 31 Sty 2006
et22
Młodszy Manewrowy

 
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





... tylko skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać? Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 20:16, 07 Lut 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Ok fajnie sie dyskutuje czy smar jest lepszy producenta czy o identycznych właściwosciach - a jakie na jakie miejsca zwrócić szczególną uwagę? Zainteresuje to z pewnością młodszych kolegów a my wymienimi poglądy.
Ja ograniczam się do smarowania korbowodów, zębatek. W wagonach oliwię zestawy kołowe (czopy)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 10:46, 08 Lut 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





maciej_kolej napisał:
Ja ograniczam się do smarowania korbowodów, zębatek. W wagonach oliwię zestawy kołowe (czopy)

jeśli możesz - sprecyzuj, co masz na mysli mówiąc korbowód. Bo formalnie jest to część mechanizmu przeniesienia napędu w parowozach i w modelach stanowi on jedynie atrapę, więc o żadnym smarowaniu nie powinno być mowy.

Co sie zaś tyczy wagonów, to tu należy wykazać dużą ostrożność. Ich łożyska są w zasadzie zaprojektowane do pracy "na sucho". Oliwienie ma sens jedynie w przypadku piszczących łożysk z wkładką blaszaną, gdzie występuje współpraca metal-metal.

Natomiast oliwienie plastikowych piast łożysk wagonów BTTB moze wręcz zaszkodzić taborowi!
Po pierwsze - plastik podwozia wagonu, nieco gorszego gatunku niż w lokomotywach, może ulegać bardzo powolnemu rozpuszczaniu pod wpływem olejów lub smarów.
Po drugie - smar lub olej uniemożliwiają występowanie zjawiska "samoczyszczenie się" łożyska tego typu, czyli wydostawania się na zewnątrz opiłków, powstającymi w miarę powolnego zużywania się łożyska.
Wreszcie - przy typowym ciężarze wagonów BTTB, umieszczenie jakiejkolwiek lepkiej mazi w ich łożyskach może spowodować zwiększenie oporów toczenia się wagonu zamiast ich zmalenia, a przez to zwiększenie obciążenia lokomotywy i jej szybsze zużywanie się.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:08, 08 Lut 2006
Karol
Moderator

 
Dołączył: 09 Paź 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grybów/ Limanowa





Kod:
jeśli możesz - sprecyzuj, co masz na mysli mówiąc korbowód. Bo formalnie jest to część mechanizmu przeniesienia napędu w parowozach i w modelach stanowi on jedynie atrapę, więc o żadnym smarowaniu nie powinno być mowy.


Mysle ze koledze chodziło o przekladnie slimakowe. A zaiste denfinicja korbowodu wspaniała, chyle beret ( taki z antenką)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kto smaruje ten jedzie - czyli konserwacja naszych modeli
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Porady i techniki modelarskie
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin