oelka |
Moderator |
|
|
Dołączył: 14 Lis 2005 |
Posty: 365 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa-MDM |
|
|
|
|
|
|
Na linii Rzepin-Frankfurt a/Oder granica jest przy wjezdzie na most po polskiej stronie i od tego miejsca jest juz siec trakcyjna o konstrukcji typowej dla DB, natomiast miejsce zmiany napiecia w sieci (=3kV/~15kV 16 2/3 Hz) znajduje sie juz za mostem po stronie niemieckiej na stacji towarowej Frankfurt Oderbrucke.
Za czasow komunizmu ciekawym miejscem byla wspomniana przeze mmnie stacja Berlin Friedrichstrasse, gdzie odbywala sie odprawa celno-paszportowa w pociagach wjezdzajacych do Berlina Zachodniego i dalej jadacych eksterytorialnie do RFN. Troche bardziej skomplikowanie wygladalo to z S-bahnem. Ten od strony NRD konczyl bieg i pasazerowie chcacy wjechac do Berlina Zachodniego musieli wyjsc na ulice, wejsc do budynku, gdzie odbywala sie kontrola, a nastepnie przejsc korytarzem na sasiedni peron oddzielony sciana z blachy gdzie mogli wsiasc do pociagu jadacego do Berlina Zachodniego. Sama granica znajdowala sie natomiast kilkaset metrow dalej na Sprewie. Do tego miejsca linia kolejowa byla ogrodzona plotem z blachy i z drutu kolczastego. Z drugiej strony miasta przy linii do Helmstadt w murze byla specjalna brama obstawiona wiezyczkami i oswietlona w nocy sporym zestawem latarni.
W Polsce bramy na granicy to domena naszej granicy wschodniej, np na granicy polsko-litewskiej miedzy Trakiszkami a Sestokai.
Krzysztof |
|