Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta -> Plany modelarskie - Pruszcz Bagienica (Bory Tucholskie)
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Plany modelarskie - Pruszcz Bagienica (Bory Tucholskie)
PostWysłany: Śro 11:24, 23 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Pragnę zaprezentować koleny plan budowy makiety, tym razem typowo modułowej. Niniejsze opracowanie wykonałem sam zaś fakty historyczne pochodzą z nastepujących źródeł:
- J. Pawłowski "150 lat kolei w regionie kujawsko - pomorskim" 2001
-------------------------------------------------------------------------------------

cz1

Stacja Pruszcz Bagienica do dziś zaskakuje nie tylko miłośników kolei. Położona na odludziu Borów Tucholskich stanowiła ciekawy węzeł kolejowy. Otóż stacja węzłowa Pruszcz Bagienica została oddana do użytku 18.06.1909 roku, posiada typową architekturę i rozwiązania techniczne dla kolei na Pomorzu. Nowopowstały węzeł miał łaczyć cztery kierunki:
- Koronowo,
- Więcbork - Złotów,
- Tuchola,
- Terespol Pomorski,

Połączenie tych odcinków stanowi odzielny temat, przypomnę tylko że na tych odcinkach znajdują się wspaniałe budowle inżynierii kolejowej XIX i XX wieku.

Ewenemetem stacji Pruszcz Bagienica jest fakt wybudowania od razu wszytkich urządzeń, budynków charakterystycznych dla dużych stacji przy zachowaniu lokalności wezła, być może gdzieś w Polsce istniały podobne węzły jednak na Pomorzu taki jest jeden. A zatem co nas tam interesuję:
- budynek dworcowy z magazynem,
- budynek mieszkalny,
- wieża wodna,
- waga kolejowa,
- zespół ramp czołowych z zagroda dla zwierząt,
- bramka pomiaru skrajni,
- dwa perony (jeden z nastawnią wykonawczą),
- obrotnica,
- pięciostanowiskowa parowozownia,
- kanał oczystkowy i skład węgla,
- nastawnia pomocnicza,
- wiadukt drogowy,
- budynek odcinka drogowego,
- przepompownia wody,
- skłąd MPS,
- budynek warszatów łączności, warsztaty stolarza, kowala i ślusarza,
- magazyn,


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pruszcz Bagienica cz2
PostWysłany: Śro 14:00, 23 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





No to zaczynamy krajowe klimaty. Oto budynki stanowiące centrum stacji - budynek dworcowy oraz budynek mieszkalny połączony z magazynem. Te dwa obiekty zreszta jak pozostałe zostały wykończone z surową cegłą, co jest charakterystyczne dla większosci polskich stacji z tego okresu (przepraszam za jakość ale zdjęcia robiłem lustrzanką a to kopia z cyfry).

oto budynek mieszkalny

[link widoczny dla zalogowanych]

a to dworzec z magazynem

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:06, 23 Lis 2005
TT-maniak
Starszy Manewrowy

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piekary Śl.





A ta stacja jest czynna?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 14:52, 23 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Ruch osobowy na tej stacji zawieszono po 1992 roku. Obsługiwały go grudziądzkie Claytony. Obecnie postępuje agonia. Trzy lata temu można było jeszcze rozczytac układ stacji, dziś już stanowi to problem. Kilku elementów którę będę prezentowałjuż nie ma.
Widoczny wagon nalezy do "kolejarzy PKP" którzy czuwaja nad utrzymaniem odcinka dla pociagu z silosami zbożowymi które kursują raz w tygodniu na odcinku Terespol - Koronowo. Zdarzało sie że dwa wagony silosy ciągnął gagarin, dziś stonka pełni role pociągu widmo.
Ostatnia moja wizyta była tu 01.11.2003 i odjechałem lekko załamany. Słyszłałem od kolegów z Bydgoszczy że Niemcy chcą zorganizowac tu muzeum w porozumieniu z polskimi miłośnikami - ale to chyba tylko pomysł.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pruszcz Bagienica cz3
PostWysłany: Czw 12:36, 24 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Przejdźmy teraz do tematu który zawsze absorbuje modelarzy - parowozownia. Tak to już jest że prawie każdy chce i uważa za punkt honoru umieścić na swojej makiecie parowozownię wahlarzową z obrotnicą. Niestety często też popełniany jest błąd - wielkie obiekty umieszczane są na małych instalacjach kolejowych co wygląda nienaturalnie. Na stacji Pruszcz Bagienica co ciekawe wybudowano taki obiekt. Nie należy on do grupy dużych ale świadczy że parowozownia miała w okolicy swój niezależny status i zabezpieczała pracę tendrzakom, póżniej wagonom motorowym rodem z Węgier.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Obiekt posiada pięć stanowisk z kanałami, posiadał niewielką przybudówkę z zapleczem socjalnym dla pracowników (rozebrana w 1992 roku). Jeżeli wahlarz to i obrotnica, niewielka, napedzana ręcznie, wyprodukowana prawdopodobnie w zakładach KRUPP (opis nieczytelny).
Obiekty te umieszczono we wschodniej części stacji, do których doprowadzono dwa tory przechodzace przez punkt załadunku węgla (nie istnieje, pozostała ława betonowa) i kanał oczystkowy (istnieje, częściowo zawalony).

[link widoczny dla zalogowanych]

Całość może stanowić ciekawy watek dla małych makiet i dioram pragnących umiescić parwozownię.

[link widoczny dla zalogowanych]

Podczas ewentualnej budowy modelu nalezy nieistniejące elementy wykonać na podstawie danych np. z KMiD, gdzie w prezyzyjny sposób opisano i udokumentowano budowę stanowisk nawęglania.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 12:48, 24 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Oto jeszcze świeża porcja zdjęć które wykonałem podczas mojej ostatniej wizyty. Większosc obieków "upada" w tym i parowozownia, zniknęły tory, dach się zapada, a równię stacyjną pokrywa "ogród botaniczny". Obrotnicę próbowano rozebrać ale przerosło to możliwości złodziei.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

A tu bardziej widoczne szczegóły napędu obrotnicy.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 17:13, 24 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Kolejnym obiektem zwracającym uwagę jest wieża wodna, jakże inna architektonicznie od tych które często widujemy na stacjach. Wieże w 1984 roku trafił piorun uszkadzając przybudówkę od strony zachodniej i część dachu. Obok znajduje się przepompownia wody oraz dziś nieistniejąca waga kolejowa.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 17:24, 24 Lis 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Brawo !!

Bardzo ciekawy i bogaty materiał !
Dziękujemy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 19:20, 24 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Być może ktoś ją przeleje w modelu. Tak na marginesie Artur masz profesjonalną stronę o TT. Zresztą pierwsza na którą trafiłem podłączając internet. Jak twoja makieta? Dechy pokryła trawka?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pruszcz Bagienica cz6
PostWysłany: Pią 19:43, 25 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Czas na schemat stacji Pruszcz Bagienica.
Ze względu na wielkość podzieliłem plan na arkusze
1
[link widoczny dla zalogowanych]
2
[link widoczny dla zalogowanych]
3
[link widoczny dla zalogowanych]
4
[link widoczny dla zalogowanych]
5
[link widoczny dla zalogowanych]

dodatkowe szczegóły:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Tu jest opis obiektów:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Pruszcz Bagienica cz7
PostWysłany: Nie 18:56, 27 Lis 2005
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Kończąc opowieść o tej stacji chciałbym nadmieic jeszczę o kilku
obiektach
stacja posiada dwa perony wyspowe z przejściem niestrzeżonym. Dwa perony są względem siebie przesuięte. Na pierwszym stoi budynek nastawni wykonawczej.

[link widoczny dla zalogowanych]

Nastawnia pomocnicza choć więszych rozmiarów zabezpieczała wjazd od strony Koronowa. Pomiędzy nastawnią pomocniczą a dworcem stoi jednopiętrowy budynek warsztatów łaczności. Za stacją jest bunkier MPS. Skraj wschodni i zachodni stacji wyznaczają górujące nad równia stacyjną dwa wiadukty. Pierwszy oryginalny wiadukt ceglany z okresu budowy stacji po którym jeździła kolej polowa (prawdopodobnie 600 mm) drugi odbudowanu po 1945 roku betonowy.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 19:33, 01 Sty 2006
bs0
Maszynista

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 456
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kartuzy





oo, to odmienia plan mojego tortu! Smile a numery katalogowe do tych obiektów masz ? Razz Wink
ps. dzięki maciej_kolej


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 19:40, 01 Sty 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





Chcesz wsadzić tą stację na tort? A jakie są jego projektowane wymiary?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 19:41, 01 Sty 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Numery kataogowe? hmm Question Question Question mam zdjęcia wszystkich obiektów a rozmieszczenia masz na planach wyżej. Stacja jest naprawdę ciekawa i co ciekawe pomimo jej agonii jeszcze na jednym torze kursuje pociąg towarowy do Koronowa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Plany modelarskie - Pruszcz Bagienica (Bory Tucholskie)
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Makieta
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin