Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC -> Jak przerobić analogowe TT na DCC Idź do strony 1, 2  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Jak przerobić analogowe TT na DCC
PostWysłany: Czw 19:43, 10 Lis 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Większość posiadanego przez nas taboru TT jest analogowa. Jak je przerobić z analogowych na DCC (dla konkretnych modeli lok/wag).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 21:39, 21 Lis 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





[link widoczny dla zalogowanych]

Przyjrzyjmy się jak działa lokomotywa analogowa: napięcie z transformatora poprzez szyny trafia do silniczka poprzez elementy przeciwzakłóceniowe: dwa dławiki i kondensator. Oświetlenie czołowe (żaróweczki) podłączone są poprzez diody w taki sposób, że w danej chwili pali się tylko jedna z nich w zależności od kierunku poruszania się lokomotywy.

[link widoczny dla zalogowanych]

Przerobienie lokomotywy analogowej z grubsza polega na tym, że trzeba wyrzucić elementy przeciwzakłóceniowe i w to miejsce włączyć dekoder
Należy także podłączyć oświetlenie czołowe jeśli lokomotywa je posiada.
Oczywiście by całość zadziałała konieczne jest posiadanie centralki z manipulatorem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 22:19, 21 Lis 2005
ArJu
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Warszawa





ArturSch napisał:
[link widoczny dla zalogowanych] Przyjrzyjmy się jak działa lokomotywa analogowa: napięcie z transformatora poprzez szyny trafia do silniczka poprzez elementy przeciwzakłóceniowe: dwa dławiki i kondensator. Oświetlenie czołowe (żaróweczki) podłączone są poprzez diody w taki sposób, że w danej chwili pali się tylko jedna z nich w zależności od kierunku poruszania się lokomotywy.

Z transformatora do silniczka? BTTB zasilane było AC? Chyba gdzieś tu przysłowiowa Amba zjadła prostownik.
ArturSch napisał:

[link widoczny dla zalogowanych]Przerobienie lokomotywy analogowej z grubsza polega na tym, że trzeba wyrzucić elementy przeciwzakłóceniowe i w to miejsce włączyć dekoder
Należy także podłączyć oświetlenie czołowe jeśli lokomotywa je posiada.

Dekoder należy połączyć w następujący sposób:
a) czerwony i czarny do odbieraków prądu z szyn,
b) pomarańczowy i szary do silnika,
c) biały, żółty i niebieski (niebieski jest wspólny) do oświetlenia.
Dodatkowo np. Lenz w instrukcji instalacji dekodera podaje (tłumaczenie z instrukcji montażu):
1) czerwony przewód łączymy do odbieraka prądu z prawej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
2) czarny przewód łączymy do odbieraka prądu z lewej szyny, patrząc w kierunku jazdy,
3) pomarańczowy przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z prawej szyny,
4) szary przewód łączymy do silnika w miejscu, gdzie wcześniej dołączony był odbierak z lewej szyny,
5) biały przewód do zarówki/diody na przodzie lokomotywy,
6) żółty przewód do zarówki/diody z tyłu lokomotywy,
7) niebieski zamyka obwód dla oświetlenia.
Zamiana przewodów w ramach punktów 1) i 2), 3) i 4) nie uszkodzi dekodera ani silnika, ale może spowodować, że trzeba będzie odwrotnie przylutować przewody od oświetlenia.

Elementy przeciwzakłóceniowe - jak napisał ArturSch - do usunięcia.

PS. Może lepiej kontynuować istniejący już wątek.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 22:32, 21 Lis 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





ArJu napisał:
Z transformatora do silniczka? BTTB zasilane było AC? Chyba gdzieś tu przysłowiowa Amba zjadła prostownik.

Racja, analogowe są DC, stały prąd dostarcza "Transformator" (wraz z wbudowanym prostownikiem, np FZ1) natomiast DCC używają AC czyli prądu przemienngo - tu transformator sieciowy, zgodnie z nazwą, nie posiada prostownika.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 22:53, 21 Lis 2005
Gbbsoft
Moderator

 
Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Bemowo





ArturSch napisał:
Racja, analogowe są DC, stały prąd dostarcza "Transformator" (wraz z wbudowanym prostownikiem, np FZ1) natomiast DCC używają AC czyli prądu przemienngo - tu transformator sieciowy, zgodnie z nazwą, nie posiada prostownika.


W DCC za "prostownik" robi dekoder, więc należy kupować (mimo wszystko) lokomotywy... na prąd stały (a nie zmienny, co mogłoby się niektórym wydawać - tak jak i mnie w którymś momencie) Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:32, 21 Lis 2005
andrzejc
Starszy Młotkowy

 
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Panowie trochę się mylicie. W DCC napięcie w szynach jest napięciem prostokątnym.
Napięcie z transformatora jest napięciem zmiennym ale sinusidalnym.
Napięcie to jest prostowane w bosterze na napiecie stałe, a następnie przerabiane na napięcie prostokątne.
Długość poszczególnych impulsów decyduje czy jest to zakodowana jedynka czy zero.
I tak dla jedynki długość impulsu wynosi 58 mikrosekund, a dla zera 116 mikrosekund.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:35, 21 Lis 2005
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





ArturSch napisał:
ArJu napisał:
Z transformatora do silniczka? BTTB zasilane było AC? Chyba gdzieś tu przysłowiowa Amba zjadła prostownik.

Racja, analogowe są DC, stały prąd dostarcza "Transformator" (wraz z wbudowanym prostownikiem, np FZ1) natomiast DCC używają AC czyli prądu przemienngo - tu transformator sieciowy, zgodnie z nazwą, nie posiada prostownika.


Takie male cosik.... Cool
W DCC AC konczy sie za... transformatorem - mostkiem prostowniczym.
W torach mamy prad STALY o przebiegu prostokata o zmiennym kierunku ("f" okolo 6kHz - zalezy od systemu) ale o stalej amplitudzie - nie jest to wiec tez ogolnie przyjete DC.
Dodatkowo zasowaja z zasilaniem piki (prostokat) danych sterujacych....
Stosownie jest unikac AC i DC w odniesieniu do zasilania plynacego w torach systemow DCC Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:37, 21 Lis 2005
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Ooooo..... Andrzej sie wstrzelil - i to rozwinietym glebiej postem - bomba !!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:45, 21 Lis 2005
ArJu
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Warszawa





Jako początkujący w temacie DCC nieśmiało chciałbym dodać tylko, że silnik też zasilany jest napięciem zmiennym (prostokątnym o stałej amplitudzie i częstotliwości). Regulacja mocy dostarczanej do silnika dokonywana jest przez zmianę współczynnika wypełnienia, czyli po prostu zmieniają się szerokości "zer" i "jedynek".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 0:05, 22 Lis 2005
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





.... nie jest zasilany "zmiennym" - jest zasilany stalym o przebiegu prostokata, stalej amplitudzie, stalym kierunku i zmiennym wypelnieniu - PWM - pulse....
Nie przyrownujmy PWM do cyfrowych "0" i "1" Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 0:33, 22 Lis 2005
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Proponuje, aby uniknac przepychanek slownych i zbednej semantyki.... stosowac:
1. okreslenie dla zasilania w torach - zasilanie DCC
2. okreslenie dla zasilania silnikow - zasilanie PWM
3. ......

Pozwoli to uniknac bledow i ... wycieczek.
Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla Wink
Mozna sie spierac i kazdy moze dochodzic tezy ze jezeli jakis parametr jest zmienny to juz miano "zmiennosci" jest na miejscu.
Impulsowe sterowanie predkoscia i moca silnikow rowniez - bo impulsy to przeciez tez zmienna w czasie (i wypelnienie mozna zmieniac i czestotliwosc) - ale okresla sie to jako IMPULSOWE ... i tak ma byc.
W rozmowie, jezeli uzyjemy okreslenia "zmienne" w zasilaniu silnika - to dla maszynowcow jest rownoznaczne z AC - bedzie dyskusja ile faz, czy klatkowy czasem nie jest ten silnik , gwiazda czy cos jeszcze innego..... - powiemy PWM i bedzie wszystko jasne....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 8:01, 22 Lis 2005
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





martinezo napisał:
... aby uniknac przepychanek slownych i zbednej semantyki....

Panowie !
Wszyscy macie rację ...tylko to są informacje zbyt szczegółowe !!!!
Jesteśmy na etapie schematu blokowego, a Wy analizujecie przebiegi czasowe na poszczególnych końcówkach ukladu
Gdy dojdziemy do budowy dekodera czy centralki to wtedy będziemy dyskutować o PWM, kierunku, amplitudzie i kształcie przebiegu.

Ktoś, kto chce wpakować dekoder do BTTB nie musi znać ideologii sygnałów, prawda Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 9:36, 22 Lis 2005
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Cytat:
Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla


No.........


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 21:55, 22 Lis 2005
ArJu
Starszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Warszawa





Cytat:

(...) należy kupować (mimo wszystko) lokomotywy... na prąd stały (a nie zmienny, co mogłoby się niektórym wydawać - tak jak i mnie w którymś momencie) Laughing

Jak widać jeden z obecnych speców miał kiedyś wątpliwość, więc można podejrzewać, że teraz przynajmniej część czytelników też może się zastanawiać, czy będą musieli wymienieć np. silnik przerabiając loka BTTB na DCC. W każdym razie powyższe uzupełniło moją wiedzę o DCC, za co dziękuję.
Może faktycznie nia ma co bardziej się zagłębiać bo...
Cytat:

Zainteresowani glebsza analiza znajda zrodla

Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 22:18, 22 Lis 2005
Gbbsoft
Moderator

 
Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Bemowo





ArJu napisał:
Jak widać jeden z obecnych speców miał kiedyś wątpliwość,


Oj miał długo - z dwa dni. Ale od tamtej pory pamiętam, że nie należy patrzeć na modele Roco o kodach zaczynających się na 69xxx tylko na 63xxx Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jak przerobić analogowe TT na DCC
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin