Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC -> DCC i sieć trakcyjna Idź do strony 1, 2  Następny
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
DCC i sieć trakcyjna
PostWysłany: Pią 12:35, 07 Kwi 2006
Krzysiek
Gość

 
Dołączył: 07 Kwi 2006
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź





Witam wszystkich serdecznie!!!

Jestem tutaj nowy, choć TT zajmuję się już od wielu wielu lat. Ostatnio na moim torcie wprowadziłem DCC. Nie ukrywam, że wiele o tym dowiedziałem się właśnie na tym forum, za co wszystkim dziękuję.
Zawodowo zajmuję się siecią trakcyjną i taką sieć właśnie buduję na makiecie. I MARTWI MNIE JEDNO: wielokrotnie już czytałem, że DCC zakłada iż lokomotywy zasilane powinny być tylko z szyn, a nie s sieci Sad . DLACZEGO?Question
Lokomotywy elektryczne fascynowały mnie od lat. Dlatego chcę, aby moje e-loki na makiecie też zasilane były z sieci trakcyjnej. Pomóżcie mi i napiszcie jakie przesłanki stoją za tym, aby elektrowozy zasilane były tylko z szyn. Czym grozi złamanie tej zasady i zasilenie elektrowozów wyposażonych w dekoder DCC z sieci trakcyjnej.
Z góry dziękuję wszystkim za wyjaśnienia w tej kwestii.

Pozdrawiam
Krzysiek


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 12:53, 07 Kwi 2006
Witek M.
Zawiadowca

 
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Goclaw





Niczym nie grozi. Jak je sobie tak przerobisz, zeby dekoder byl zasilany z trakcji zamiast z szyny to beda tak samo jezdzic jak zasilane z szyn.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: DCC i sieć trakcyjna
PostWysłany: Pią 12:57, 07 Kwi 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





Krzysiek napisał:
jakie przesłanki stoją za tym, aby elektrowozy zasilane były tylko z szyn. Czym grozi złamanie tej zasady i zasilenie elektrowozów wyposażonych w dekoder DCC z sieci trakcyjnej.

W zasadzie nie grozi niczym. Musisz tylko doprowadzić do sieci odpowiedni biegun zasilania.
Problem objawia się tylko w tym, że elektrowozu zasilanego z trakcji nie wolno obrócić o 180' - straci wtedy kontakt z właściwą szyną i nie będzie chciał jechać.
Problem ten dotyczył i "analogu", ale tam zasilanie z sieci miało sens (można było zasilić z innego zasilacza), a w DCC jest to tylko niepotrzebnym komplikowaniem sprawy, bo i tak każda lokomotywa jest sterowana niezależnie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: DCC i sieć trakcyjna
PostWysłany: Pią 13:16, 07 Kwi 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





T_Domagalski napisał:
Problem objawia się tylko w tym, że elektrowozu zasilanego z trakcji nie wolno obrócić o 180' - straci wtedy kontakt z właściwą szyną i nie będzie chciał jechać.

No chyba, że obie szyny będą zwarciem i jednocześnie jednym biegunem, a sieć trakcyjna drugim biegunem zasilania DCC.

Arrow Takie rozwiązanie ma zaletę : nie istnieje problem pętli torów.
Arrow Takie rozwiązanie nie pasuje do innych niż zasilane przez pantografy loków (parowozy, diesle).

Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 13:32, 07 Kwi 2006
Krzysiek
Gość

 
Dołączył: 07 Kwi 2006
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź





"elektrowozu zasilanego z trakcji nie wolno obrócić o 180' Problem ten dotyczył i "analogu", "

O tym wiem, bo kiedyś w sterowaniu analogowym miałem na makiecie własnoręcznie zrobioną prowizoryczną sieć trakcyjną (teraz jest w przebudowie i nabiera zupełnie nowego wyglądu). Cieszy mnie, że jednak możliwe jest zastosowanie sieci trakcyjnej do zasilania elektrowozów.
Pytanie jednak, czy wystarczy dokonać przełaczenia sposobu zasilania na płytkach elektrowozów (e-loki Tilliga), czy muszę dokonać jeszcze jakichś zmian w podłaczeniu dekoderów?

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 14:51, 07 Kwi 2006
ArturSch
Administrator

 
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia





Krzysiek napisał:
Pytanie jednak, czy wystarczy dokonać przełaczenia sposobu zasilania na płytkach elektrowozów (e-loki Tilliga), czy muszę dokonać jeszcze jakichś zmian w podłaczeniu dekoderów?

Zmaiana dotyczy TYLKO innego sposobu zasilania lokomotywy: zamiast z dwóch kół -> z koła i pantografu ----- identycznie jak w analogu.
Ta zmiana nie wpływa na sposób podłączenia dekodera.

Nigdy takiej zmiany nie robiłem, więc nie jestem na 100% pewien czy przestawienie na płytce zmieni sam sposób zasilania - sprawdź, ale powinno być ok.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 16:15, 07 Kwi 2006
grabol
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





A ja tak z czystej ciekawosci zapytam Krzysia, po co chce zasilac elektrowozy z trakcji i jakie powstana w wyniku tego zalety w porownaniu z niezasilaniem elektrowozow z trakcji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 20:57, 07 Kwi 2006
kolejarz
Konduktor

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź





grabol napisał:
A ja tak z czystej ciekawosci zapytam Krzysia, po co chce zasilac elektrowozy z trakcji i jakie powstana w wyniku tego zalety w porownaniu z niezasilaniem elektrowozow z trakcji.


A ja odpowiem...jeśli można
Sam fakt, że elektrowóz pobiera prąd z pantografu, już jest podniecający....
A do tego nocne iskry na łączeniach trakcji, rozjazdach itp... gdy pantograf po nich sunie...
To jest bardzo ładny widok, tak jak parowóz jadący powoli na stacje z ładnym składem...
Miodzik dla oczu!!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 9:44, 08 Kwi 2006
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Witam

Iskry......
Dla oczu moze i miodzio...
A wiesz co bedzie robil dekoder z tymi iskrami, a raczej przez nie ?!

DCC WYMAGA czystych torow, idealnych stykow.
Inaczej sa/beda klopoty.....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 10:40, 08 Kwi 2006
kolejarz
Konduktor

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź





a w takim razie:
czy sygnał dcc idzie jednym torem czy oby-dwoma??
bo jeśli jednym, to sygnał na tor i wtedy trakcja może iskrzyć.
Ja nie posiadam dcc tylko analog, więc u mnie nie ma takich problemów...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 11:13, 08 Kwi 2006
grabol
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Dzieki za odpowiedz. Wydaje mi sie ze w normalnych systemach nie mozna zrobic w ten sposob, ze prad idzie trzema przewodami, tzn w szynach i z sieci trakcyjnej. Wpadl mi natomiast troche niecodzienny pomysl ktory usuwa wade o ktorej wspomina Martinezo a zarazem umozliwia iskrzenie. Chodzi mi mianowicie o rozdzielenie sygnalu ktory zawiera w sobie ramke dekodera oraz prad dla silnika elektrowozu. Innymi slowy - dekoder odbiera ramke z idealnie czystych torow i w zwiazku z tym nie modbiera zaklocen. Silnik natomiast jest zasilany z jednej szyny oraz z sieci trakcyjnej. Wymagaloby to jednak opracowania ukladow ktore pozwolilyby na taki tryb pracy. Nie slyszalem o takich ukladach ani o pracach nad nimi. Chociaz dla zdolnego elektornika chyba nie byloby problemem opracowanie cos w ksztalcie przekaznika pomiedzy dekoderem a silnikiem. Dekoder podaje napiecie nie na silnik, tylko na przekaznik. Przekaznik natomiast przekazuje prad z sieci trakcyjnej na silnik. To by bylo cos w rodzaju przelotki pomiedzy regularnym dekoderem a silnikiem elektrowozu i siecia trakcyjna. Tylko nie wiem czy nie pojawia sie jakies inne problemy przy okazji.
pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 15:57, 08 Kwi 2006
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Sygnal idzie w obu torach - to jest prad wiec aby sygnal byl uzyteczny trzeba dwoch przewodow/torow - roznica potencjalow byc musi Wink

W DCC sygnal i zasilanie to jedno.....
Sygnal jest zawarty a raczej moduluje napiecie zasilajace.
Po to zrobiono DCC - dwa tory z sygnalem i zasilaniem.
Jasne ze mozna rozdzielic.
Trzeba wtedy (najprosciej) puscic do dekodera cztery przewody....
Lub trzy, ale wtedy wazne jest ustawienie loka we wlasciwym kierunku na torach - elektrycznie (wspolna masa).

Generalnie - temat typu ciekawostka Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 21:00, 08 Kwi 2006
MAXO17
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 07 Kwi 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań; Hamburg





Tak ciekawostka ale o oświetleniu wagonikówto chyba może zapomnieć, bo nie widzę możliwości przeciągania napięcia z loka- no i te światełka końcowe. o ułatwtwaniu życia - czyli świecących zakończeniach torów itp

a szkoda


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 21:26, 08 Kwi 2006
grabol
Młodszy Młotkowy

 
Dołączył: 02 Kwi 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Wydaje mi sie ze zostalem chyba nie do konca dobrze zrozumiany. Idea jest bardzo prosta. Do torow idzie tak samo prad jak dotychczas. Caly system jest idealnie taki sam. Jedyna roznica polega na tym, ze pomiedzy dekoderem a silnikiem jest przekaznik. Dekoder podaje napiecie na przekaznik a nie na silnik. Przekaznik przekazuje napiecie z sieci trakcyjnej na silnik. Nie widze zadnych przeszkod ani w swieceniu wagonikow ani w niczym innym. No moze w tym ze nalezaloby taki przekaznik opracowac.

BTW prawdopodobnie rachunek rozniczkowo-calkowy tez byl kiedys ciekawostka Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 21:53, 08 Kwi 2006
martinezo
Młodszy Zwrotniczy

 
Dołączył: 10 Lis 2005
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź-Zgierz-Martel....





Przyjacielu - jak juz bedziesz wiedzial na czym polega w DCC (czy w innych zastosowaniach) sterowanie silnika przez PWM to bedziesz wiedzial o co tu chodzi.....
Twoim zdaniem dekoder ma CO podawac i JAK za posrednictwem przekaznika na silnik ?

PWM w dekoderach (lepszych, w gorszych 15Hz-8kHz) ma czestotliwosc okolo 20-40kHz.....
Przekaznik wiec bedzie mial ciekawa prace...
i chyba dwa przekazniki..... jazda przod/tyl.
Kompensacja obciazenia ? Sad
Obroty silnika zaleza od wypelnienia impulsow nie od napiecia - co zrobi przekaznik ?
Przy takiej czestotliwosci: 1) - zapnie na stale, 2) - spali sie....

Wiec ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
DCC i sieć trakcyjna
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin