Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Bank Modeli -> To TILLIG Zacs
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
To TILLIG Zacs
PostWysłany: Śro 21:39, 15 Mar 2006
DBv
Moderator

 
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 510
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wien Hernals





Zacs:

Arrow DOKŁADNA NAZWA MODELU

Czteroosiowy wagon cysterna serii Zacs „BUNA” kolei DR

Arrow ILOŚĆ OSI

4

Arrow DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU

Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

Arrow FORMA

Model gotowy

Arrow TECHNOLOGIA/MATERIAŁ

Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego,

Arrow CHARAKTER PRODUKCJI

Model wielkoseryjny

Arrow NUMER KATALOGOWY MODELU

15 421

Arrow ZARZĄD KOLEJOWY

DR

Arrow EPOKA

IV

Arrow STACJONOWANIE/DATA

Engelsdorf/04.1975

Arrow ELEMENTY SPECYFICZNE

-

Arrow DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU

Model oferowany ponadto w następujących wersjach:
Arrow KVG, zarząd kolejowy DR, epoka IV (IV – V), kolor szary
numer katalogowy 15 420
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Ermewa zarząd kolejowy DB AG, epoka V, kolor szary
numer katalogowy 15 422
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow VTG zarząd kolejowy OeBB, epoka IV - V, kolor szary
numer katalogowy 15 423
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow Etra AG Zurich zarząd kolejowy SBB - CFF, epoka V, kolor szary
numer katalogowy 15 424

Arrow BASF zarząd kolejowy DB AG, epoka V, kolor kremowy
numer katalogowy 15 425
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow EKS zarząd kolejowy DR, epoka III, kolor srebrny
numer katalogowy 15 426
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow On Rail zarząd kolejowy DB AG, epoka V, kolor szarozielony
numer katalogowy 15 427
[link widoczny dla zalogowanych]

Arrow SPRZĘG

Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM. Model posiada Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wagon wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, umożliwiające połączenie z modelami starszej produkcji. W opakowaniu znajduje się jeden sprzęg sztywny, umożliwiający pewne połączenie wagonu z innymi.

Arrow UWAGI

ORYGINAŁ
Wagony tej serii powstały w zakładach RAW - Reichsbahn Ausbesserungswerk (zakłady naprawcze zarządu kolejowego DR) w Lipsku. Produkcję prowadzono w latach 1988 – 1990 i łącznie wyprodukowano 31 egzemplarzy. Wagony te od 1990 roku stanowiły własność firm zajmujących się transportem i wynajmem wagonów: KVG (Kesselwagen Vermietgesellschaft), VTG (Vermiet- und Transportgesellschaft), Ermewa oraz NACCO. Wagon posiada długość 14,24 m oraz pojemność 440hl i posadowiony jest na wózkach typu Y25.

MODEL
Przez długi okres czasu, w ofercie firmy Tillig nie było modeli czteroosiowych cystern. Pierwsze zapowiedzi produkcji modelu takiego wagonu pojawiły się w folderze z 1999 roku. Na sam model trzeba było jednak trochę poczekać, ponieważ ukazał się on dopiero w 2002 roku.
Omawiana tu wersja tego modelu początkowo oferowana był jako seria specjalna, produkowana wyłącznie na potrzeby sieci sklepów Idee & Spiel. W krótkim jednak czasie pojawiła się również w normalnej ofercie Tilliga.
Model opakowany jest w typowe dla producenta styropianowo – kartonowe pudełko. Dodatkowo, wewnątrz model umieszczono w przezroczystej wytłoczce, co w zupełności zabezpiecza przed możliwym uszkodzeniem. Jest to o tyle ważne, że model nie posiada elementów do samodzielnego montażu. Wszystko, co powinno znajdować się na modelu, jest już tam zamontowane seryjnie. Większość drobnych elementów modelu wykonano z elastycznego tworzywa sztucznego, co dodatkowo minimalizuje ryzyko uszkodzenia. Należy jednak zaznaczyć, że rozwiązanie taki ma również swoje wady: jakiekolwiek próby waloryzacji, obejmujące malowanie są z tego tytułu znacznie utrudnione.
Model, zgodnie z pierwowzorem, posiada wiele detali: drabinki, pomosty, poręcze itp. Niestety sposób, w jaki producent skopiował oryginał pozostawia tu wiele do życzenia. O ile jakość odtworzenia elementów pomostu hamulcowo jest do zaakceptowania, o tyle odwzorowanie drabinki i pomostu wraz z poręczami na zbiorniku należy ocenić jednoznacznie krytycznie. Być może byłoby to do zaakceptowania, ale 20 lat temu. Dziś, uwzględniając aktualne standardy, wytyczone dostępnymi możliwościami technicznymi, taki sposób wykonania tych elementów nie ma usprawiedliwienia. Trochę szkoda, bo są to części dobrze widoczne, i od razu rzucające się w oczy. Zamiast jednak model upiększać, trochę go szpecą. Gdyby nie ten fakt, model można by pod tym względem uznać za udany. Ładnie prezentuje się sam zbiornik, z charakterystycznymi pierścieniami, estetycznie wyglądają imitacje elementów mocowania zbiornika do ramy pojazdu. Większych zastrzeżeń nie można mieć również do wózków zamontowanych w modelu, są to konstrukcje znane z wielu innych produktów tej firmy.
Właściwości ruchowe wagonu nie pozostawiają wiele do życzenia. Model wyposażony w metalowe, czernione zestawy kołowe bezproblemowo porusza się po torach, nie ma tez problemu z pokonywaniem skomplikowanych dróg zwrotnicowych. Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM oraz Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, możliwa jest jego wymiana na dołączony sprzęg sztywny.
Kopia wagonu cysterny, w przedstawianej wersji pomalowana jest w całości na kolor czarny. Czarne są wózki, rama, zbiornik i wszystkie elementy jego osprzętu. Jedyny kolorystyczny akcent stanowią żółte elementy zamontowane ponad wózkami. Z boku zbiornika umieszczono charakterystyczne białe logo oraz czerwony napis zakładów chemicznych BUNA. Całość uzupełniają tablice na których druk, tak jak i w innych modelach tego producenta, nie pozostawia nic do życzenia.
Należy jednak w tym miejscu podkreślić, ze omawiana miniatura nie stanowi odzwierciedlenia wagonu w malowaniu jakie występowało w rzeczywistości. Jak wspomniano na wstępie wagony tego typu były produkowane w niewielkiej liczbie na przełomie lat 80 – tych i 90 – tych. Nie ma więc możliwości aby występowały one w malowaniu zaproponowanym przez Tilliga, z datami z połowy lat 70 – tych. Przypadłość fantazjowania, w odniesieniu do modeli tego wagonu obejmuje z resztą również inne jego wersje. Równie nieprawdziwy (a może nawet jeszcze bardziej) jest model z opisem kolei DR z epoki III (15 426), wyposażony dodatkowo w wózki typu Niesky. Wątpliwości może również budzić wersja BASF, wyposażona w wózki typowe dla kolei zachodnioniemieckich (Bauart 661).
Miniatura wagonu cysterny serii Zacs może stanowić ciekawe uzupełnienie dotychczas posiadane kolekcji. Jest to pierwsza od czasów oferowanej przez Zeuke, a później BTTB we współpracy z zakładami w Oybin cysterny czteroosiowej starszego typu. Niestety fakt, że Tillig podjął decyzję o produkcji modelu wagonu, który w oryginale nie był zbyt liczny ma również swoje skutki uboczne: mnogość fikcyjnych wariantów wykonania.

Foto modelu znajdziesz na stronie producenta:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez DBv dnia Wto 23:11, 28 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
To TILLIG Zacs
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Bank Modeli
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin