Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ]

Zapraszamy na http://ForumTT.pl

Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC -> Polaryzacja
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Polaryzacja
PostWysłany: Nie 20:45, 12 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Z czym to się je? Proszę o schematy i opisy (nie ideowe a dla chłopskiego zrozumienia Very Happy ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Polaryzacja
PostWysłany: Nie 21:53, 12 Mar 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





maciej_kolej napisał:
Z czym to się je?

Z grubsza chodzi o to, do którego bieguna zasilania (+/-) jest przyłączone to coś, czego polaryzacja Cię interesuje...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 22:09, 12 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Może to trochę dziwne pytanie ale mam wątpliwości, otóż mamy makietę w układzie otwartym zakończoną petlą na pewno zmienią się bieguny co jest oczywiste. Jak zmienic bezpiecznie bieguny? Ja widze to tak żółtym pasem zaznaczyłem odcinki (tor) przerywający/izolujący. Odcięta pętla/układ torowy zasilany jest jednym trafo, natomiast głowica z rozjazdami drugim. Oczywiści epodczas przekraczania lokiem trzeba pilnować przestawienia pokrętła właściwego transformatora.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 22:20, 12 Mar 2006
Gbbsoft
Moderator

 
Dołączył: 15 Lis 2005
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa-Bemowo





Podejrzewam, że chodzi ci o zasilanie analogowe a nie DCC... Ale fajnie byłoby żebyś to potwierdził....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 22:21, 12 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Jak najbardziej analogowe!!!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Nie 22:55, 12 Mar 2006
et22
Młodszy Manewrowy

 
Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Jeżeli, jak wynika z rysunku, petla jest na linii dwutorowej, to nie musisz zmieniać polaryzacji, a jedynie odizolować oba tory od siebie na "krzyżaku" i zrobić dwa obwody o ile się nie mylę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 0:08, 13 Mar 2006
kolejarz
Konduktor

 
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź





[link widoczny dla zalogowanych]

Sądzę, że ten schemacik, wyjaśni jak podłączyć zmienną polaryzacją na pętli…
Wykorzystany jest Przełącznik mechaniczny BTTB obecnie Tillig nr kat. 08410


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 9:25, 13 Mar 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





maciej_kolej napisał:
mamy makietę w układzie otwartym zakończoną petlą na pewno zmienią się bieguny co jest oczywiste. Jak zmienic bezpiecznie bieguny?

Domyślam się, ze chodzi o rozwiązanie pętli kończącej stację Lausha. Mam rację? Wink
W tym wypadku nie stosowałbym rozwiązania pokazanego wyżej. Działa automatycznie i pozwala na jazdę po pętli tylko w jedna stronę. Ponadto przełacza polaryzację na stacji, co może być upierdliwe, jeśli np. akurat będziesz prowadził na niej jakieś manewry.

Ja bym zastosował rozwiązanie najprostsze - przełacznik 3-pozycyjny, którym będziesz mógł łaczyć izolowany odcinek do jednego lub drugiego toru wjazdowego na pętlę lub do żadnego.



Wada - aby zmienić polaryzację odcinka trzeba najpierw zatrzymać pociąg na pętli, zeby nim nie szarpnęło. W sumie to żadna wada, bo na takich pętlach często przetrzymuje się pociągi, zeby na jakis czas zniknęły nam z oczu.
Zalety - mozesz przejeżdżać po pętli w dowolną stronę, w przypadku manewrów wycofywać się az na nią, możesz na stacji zastosować więcej zasilaczy, jednocześnie wpuszczać i wypuszczac pociągi i nic Ci się automatycznie nie będzie przełączać...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 16:47, 13 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





T_Domagalski napisał:

Domyślam się, ze chodzi o rozwiązanie pętli kończącej stację Lausha. Mam rację? Wink

Jasne, pętla kończąca Lausche to jeden z wariantów, chcę zrobić również przejściówkę na sttandart w razie spotkań.
Wracając do pętli uściśliłem schemat układu torowego jaki mam na planie - rozumiem że przełącznki które proponujesz do użycia mogę zastoswać w tym poniżej. Rozumiem że na zielono zaznaczyłeś trzeci obwód, który niekoniecznie musi istnieć?
Jeżeli chodzi o wspomnianą "wadę" faktycznie nie stanowi ona problemu, przetrzymywanie wzbogaca jazdę, nie wykluczm tam bocznic odstawczych, ale po mału, nie ukrywam że to dla mnie spore przedsięwzięcie. Very Happy
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 17:36, 13 Mar 2006
T_Domagalski
Moderator

 
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław





maciej_kolej napisał:
rozumiem że przełącznki które proponujesz do użycia mogę zastoswać w tym poniżej. Rozumiem że na zielono zaznaczyłeś trzeci obwód, który niekoniecznie musi istnieć?

Tak - przełacznik, który narysowałem, można zastosowac w każdym wypadku, również i tym. Dodam, że jeśli pętla ma być odstawiana (tzn. wykorzystywana wyłącznie w warunkach domowych), to najlepiej żeby ten przełacznik był zabudowany gdzieś w tym segmencie pętli a nie na pulpicie stacji. Sama stacja powinna być "pętlo-niezależna". No i tu aż się prosi, aby w miejscach zaznaczonych przez Ciebie jako granice odcinka izolowanego pętli znajdowały się... profile przejściowe sTTandardu. Wink
Pamiętaj tylko (jeśli będziesz chciał dostosować się do sTTandardu) aby robiąc odcinki izolowane na stacji, robić je zawsze na obu szynach. Jest to wymóg sTTandardu, żeby nie doprowadzic do rozległych zwarć w przypadku takich układów typu pętla lub trójkąt. Zawsze to podkreślałem, ale warto napisać jeszcze raz.
Ten zielony kolor miał oczywiście oznaczać ewentualny dodatkowy obwód zasilania. Może być, ale nie musi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 18:48, 13 Mar 2006
maciej_kolej
Moderator

 
Dołączył: 09 Wrz 2005
Posty: 1163
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grudziądz





Tak,tak, pętla oczywiście będzie tylko na domowe potrzeby, wariant drugi który zbuduję będzie na potrzeby łaczenia z modułami sttandardu.
Dziękuję za porady, myślę że nie tylko ja skorzystałem z wiedzy szanownych kolegów ale i inni Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Polaryzacja
Forum Forum modelarzy TT oraz MK [ Forum ZAMKNIĘTE ] Strona Główna -> Elektryka i DCC
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin